مهندسی بهداشت حرفه ای، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۶-۷۴

عنوان فارسی بررسی رابطه بین بار کار فکری و خستگی در رانندگان اتوبوس شهری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: حوادث رانندگی یکی از دلایل اصلی نگرانی در کلیه کشورها به شمار می آیند. بار کار فکری در واقع سطحی از منابع توجه مورد نیاز است که معیارهای عملکرد ذهنی و عینی را محقق می سازد و تحت تاثیر مطالبات وظیفه، حمایت بیرونی و تجربه پیشین است. به  بار کار فکری به عنوان یکی از مهمترین دلایل حوادث حمل و نقل و محیط کار معرفی شده است.  هدف از این مطالعه ارزیابی بار کار فکری و رابطه آن با خستگی در رانندگان اتوبوس شهری تعیین شد.  روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، مقیاس بار کار فکری NASA-TLX و مقیاس خستگی Samn-Perelli توسط 194 نفر از رانندگان حرفه ای اتوبوس درون شهری تکمیل گردید. آمارهای توصیفی و تحلیل همبستگی و رگرسیون به منظور پردازش داده ها به کار رفت. یافته ها: بار کار کلی بیشترین همبستگی را بار کار فیزیکی (0.001>P ، 0.73(r=، بار کار فکری (0.001>P، 0.68(r= و فشار زمانی (0.001>P ، 0.58(r= داشت. خستگی کلی درک شده توسط رانندگان بیشترین همبستگی را با سطح ناکامی (0.001>P ، 0.42(r=، فشار زمانی (0.001>P ، 0.24(r= و بارکار فکری (0.001>P ، 0.21(r= داشت. نتیجه گیری: بار کار فکری، بار کار فیزیکی و فشار زمانی مهمترین مولفه های تعیین کننده بار کار کلی و خستگی درک شده توسط رانندگان اتوبوس به شمار می روند. یک برنامه فراگیر مداخله ای شامل چرخش شغلی، برنامه ریزی سفر و کار- استراحت و ترک سیگار به منظور بهبود وضعیت بارکارفکری و خستگی رانندگان پیشنهاد شد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بار کار فکری، خستگی، راننده اتوبوس شهری

عنوان انگلیسی ءental workload and its relation with fatigue among urban bus drivers
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Driving crash is one of major concerns in all countries. Mental workload reflects the level of attention resources required to meet both objec­tive and subjective performance criteria, which may be affected by task demand, external support, and past experience. Mental workload has been commonly cited as a major cause of workplace and transportation accidents. The objective of this study was assessment of mental workload and its relation with fatigue among urban bus drivers in Tehran, Iran. Methods: In this descriptive and analytical study, the NASA-TLX workload scale and the Samn-Perelli fatigue scale were completed by 194 professional bus drivers. Descriptive statistics as well as correlation and regression analysis were performed for data processing. Results: The total mental workload had highest correlation with the physical demand(r=0.73, p< 0.001), the mental demand (r=0.68, p< 0.001) and the time pressure (r=0.58, p< 0.001). The total fatigue perceived by bus driver had highest correlation with the frustration level (r=0.42, p< 0.001), the time pressure (r=0.24, p< 0.001) and the mental workload (r=0.21, p< 0.001). Conclusion: Mental workload, physical workload and time pressure are important determinants of the total mental workload and fatigue perceived by urban bus drivers. A comprehensive intervention program, include work turnover, trip and work-rest scheduling as well as smoking cessation, was recommended to improve mental workload and fatigue. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental workload, Fatigue, Bus driver

نویسندگان مقاله نرمین حسن زاده رنگی | narmin hassanzadeh rangi
department of occupational health engineering, student research committee, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویان، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

یحیی خسروی | yahya khosravi
research center for health, safety and environment rthse , alborz university of medical sciences, karaj, iran
مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط hse ، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)

مهناز سارمی | mahnaz sarami
school of health, safety and environment hse , shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

محمد جواد جعفری | mohammad javad jafari
department of occupational health engineering, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
استاد گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://johe.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-69-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1809/article-1809-464278.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات