این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
پژوهش های تربیتی
، جلد ۲، شماره ۳۰، صفحات ۱۰۵-۱۲۰
عنوان فارسی
نقش تفکیک جنسیتی بر پیشرفت تحصیلی و مقبولیت اجتماعی در مدارس ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
موضوع تفکیک یا مختلط بودن جنسیت در مدارس ابتدایی، اهمیت زیادی دارد. بنابراین، در بین پژوهشگران سراسر دنیا، علاقه روزافزونی به تحقیق در زمینه این موضوع وجود دارد. با وجود این، مرور دقیق پیشینه پژوهشی در ایران نشان میدهد که، تاکنون در این رابطه پژوهشی صورت نگرفته است. پیشرفت تحصیلی و مقبولیت اجتماعی، دو متغیر مهمی هستند که در این پژوهش، تأثیر نوع مدرسه بر آنها مورد بررسی قرار می گیرد. طرح پژوهش حاضر، از نوع علّی - مقایسه ای است. جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه پنجم و ششم ابتدایی که در سال تحصیلی 92-91 در شهر شهریار مشغول تحصیل بودند، تشکیل میدهند. از این تعداد، 279 دانش آموز (نیمی در مدارس مختلط و نیمی در مدارس تفکیک) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها، از مقیاس اصلاح شده مقبولیت اجتماعی فورد و رابین استفاده شد. برای تحلیل داد هها نیز از تحلیل واریانس دوراهه استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد دانش آموزانی که در مدارس تک جنسیتی هستند در مقایسه با دانش آموزانی که در مدارس مختلط هستند، پیشرفت تحصیلی بهتری دارند. همچنین، مقایسه دختران و پسران نشان داد که دختران در مقایسه با پسران، مقبولیت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی بهتری دارند. این امر، هم در مدارس مختلط و هم در مدارس تک جنسیتی دیده شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Role of Gender Segregation on Academic Achievement and Social Acceptance in Primary Schools
چکیده انگلیسی مقاله
The interest on studying Single-Sex and Coeducational Elementary Schooling has grown significantly among researchers. Despite this, there has been no research on this topic in Iran till now. The effects of school type on academic achievement and social desirability which are among important variables are examined in this research. The research design is causal-comparative. The population is taken from students in fifth and sixth grade from the public elementary schools in the academic year 1391/92 in Shahreiar, Tehran, Iran. The total number of the participants is 279 (half on co-ed and others on single-sex), which were selected by random cluster sampling method. Results showed that the students from single-sex schools had higher GPA, compared to the students of co-ed schools. Also, it was statistically significant that the girls had better social desirability compared to boys.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدحسین خانی | mohammad hossein
محسن محمدی |
نشانی اینترنتی
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-453-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1366/article-1366-459899.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات