مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۹۳-۱۰۹

عنوان فارسی آینده علم و آموزش در اندیشه سید حسین نصر؛ نگاهی میان‌رشته‌ای به فرایند بازسازی معرفت در چارچوب اندیشه سنت‌گرایی
چکیده فارسی مقاله سنت‌گرایی به‌عنوان یکی از جریان‌های نیرومند فکری دنیای معاصر، از طریق نقد نشانه‌های دنیای جدید و نظام آموزشی و فرهنگی آن، خواهان ایجاد نظم جدیدی در عرصه فرهنگ، علم، و آموزش است. این جریان، به پشتوانه بهره‌مندی از یک سنت فکری فلسفی و عرفانی، توانسته است در دهه‌های اخیر ذهن‌های بسیاری را در کشورها و فرهنگ‌های مختلف متوجه خود کند. بر این اساس، بررسی برنامه‌های آموزشی و علمی موردنظر جریان سنت‌گرایی معاصر ــ‌ که در ایران بیش از هرکسی خود را مدیون اندیشه‌های سید حسین نصر می‌داند ــ‌ امری موجه است. در این مقاله تلاش می‌شود با توجه به نقدهای این جریان فکری، به‌ویژه سید حسین نصر، به محتوا و ساختار علوم جدید و نظام علمی هم‌سو با آن، پیشنهادهای جایگزین در رویکردی میان‌رشته‌ای به بحث گذاشته شود. ازاین‌رو به‌کمک نگاه میان‌رشته‌ای سنت‌گرایان در نقد دنیای معاصر ازیک‌سو و پیشنهاد جایگزین آن‌ها مبنی‌بر بازگشت به متافیزیک سنت و نه‌تنها دنیای گذشته از سوی دیگر، مجالی برای فهم کلیت این نظام اندیشگی ــ‌ که هم‌زمان از دانش‌هایی چون فلسفه، الهیات، عرفان، تاریخ، روان‌شناسی، هنر، سیاست و علوم دقیقه برخوردار است‌ ــ‌ فراهم می‌شود. در هر دو وجه، سنت‌گرایان، فهم درست و دقیق متافیزیک سنت را، شرط هرگونه داوری و قضاوت درباره ضعف‌ها و تاریکی‌های عصر مدرن و ضرورت گذر از آن طرح کرده‌اند. در این نوشتار تلاش می‌کنیم آینده نظام علم را برمبنای نگاه انتقادی سید حسین نصر به نظام علمی موجود که در متافیزیک وارونه عصر مدرن ریشه دارد، معرفی و بررسی کنیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سنت‌گرایی، مدرنیته، آموزش عالی، تربیت، علم،

عنوان انگلیسی The Future of Science and Education in the Thought of Seyed Hossein Nasr; An Interdisciplinary Look Towards Process of Rebuilding Knowledge Within the Framework of the Traditionalism
چکیده انگلیسی مقاله From the perspective of the new world through criticism, education & cultural manifestation, traditionalism as a strong intellectual current in the contemporary world wants to make new order in the field of culture ,science ,& education. .In the recent decade this current, which is based on a philosophical & mystic tradition, has, found  its role in the minds of many different countries & cultures. Accordingly, the educational and scientific programs related to the contemporary traditionalism which is influenced by ideas of Seyed Hossein Nasr in Iran have been valid. This paper reviews the critics of thought, especially Seyed Hossein Nasr. The  content & structure of modern science and scientific system corresponding to the alternative proposal are discussed in an interdisciplinary approach. Thus on the one hand, responding to the interdisciplinary approach of traditionalisms in contemporary world and on the other hand, alternatively returning to metaphysic tradition and not just the past, provides opportunity to understand the whole system of thought that includes the sciences such as philosophy, theology, mystic, history, psychology , art, politics and the Exacts science . In this article we will try to look at the future of science according to the critical view of Seyed Hossein Nasr towards scientific system. This approach argues that this scientific system is rooted in metaphysics an  inversion of modern era.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا ماحوزی |
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

مسعود اعتصامی |
دانشجوی دکترای اندیشه سیاسی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی


نشانی اینترنتی http://www.isih.ir/article_261_8d6e2ec8ce4df57fedad94d2de081315.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-458361.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات