این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل موثر بر ایجاد شهروندی سازمانی و همچنین بررسی ارتباط مابین شاخص‌های رفتار شهروندی و عملکرد سازمانی بوده است, در این تحقیق برای شناسایی عوامل موثر بر شهروندی سازمانی با کاوش در ادبیات موجود از الگوی به نام البرات مورمن, ارگن, نیهف, اسمیت, وان سکاتر, مارک سی وان, اسمیت ...... و شش عامل را به عنوان عامل مهم تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی بین کارکنان و مدیران شناسایی شد که این شش شاخص عبارتند از فداکاری, وظیفه‌شناسی, وفاداری, توجه, تحمل‌پذیری (جوانمردی) این و شش عامل را در سازمان‌های موجود به آزمون گذاشته شد تا وضعیت آنها از لحاظ میزان رفتار شهروندی و بررسی ارتباط این شاخص‌ها با عملکرد سازمان بررسی گردد. براساس آزمون رتبه‌ای فریدمن در سازمان‌های موفق و ناموفق شاخص وظیفه‌شناسی کارکنان بیشترین میانگین رتبه و تحمل‌پذیری (جوانمردی) کمترین میانگین رتبه بدست آمده است. آزمون T نشان داد که در این سازمانها از لحاظ شاخص‌های انسانی رفتار شهروندی (O CBI) یعنی شاخص‌های فداکاری, مشارکت (مدنی, اجتماعی, وظیفه‌ای و حمایتی) و توجه, تفاوت معناداری وجود ندارد, اما به لحاظ شاخص‌های سازمانی (O CBI) بین سازمانهای مذکور از لحاظ وظیفه‌شناسی, جوانمردی (تحمل‌پذیری) و وفاداری تفاوت معناداری وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی -
چکیده انگلیسی مقاله This survey seeks to find the influent factors in organizational citizenship creation, and also intends to study the relationship between "citizenship behavior" and "organizational performance" criteria, using the existing literature and models found in albert moorman urgen ,six factors, as the most important ones which influence employees and employers organizational citizenship behavior. are: sacrifice, dutiful loyalty, respect, and endurability. These factors are tested in some organizations in order to examine the citizenship behavior degrees and also to study. The relations of those factors with organizational performance. According to friedman test, in successful and unsuccessful, (organizations dutiful of employees has the greatest rank and their educability has the lowest score. The T test shows that in these organizations according to citizenship behavior human factors, participation (civil social , duty and protective) and respect, has no meaningful difference but according to organizational factors, there is a meaningful difference in those organizations dutiful, endurably, and loyalty.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن زارعی متین | zarei matin


غلامرضا جندقی |


ناصر توره |



نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_18307_edd7cea11f991f42633716b2bf2dc7aa.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-457523.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات