این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدلسازی در مهندسی، جلد ۱۴، شماره ۴۷، صفحات ۱۵۵-۱۶۹

عنوان فارسی طراحی کنترلر بهینه فشار در یک تونل باد فراصوت دمشی با استفاده از الگوریتم ژنتیک
چکیده فارسی مقاله به منظور کنترل عدد ماخ در محفظه آزمایش یک تونل‌ باد فراصوت دمشی، کنترل فشار در محفظه آرامش توسط یک یا چند شیر کنترل جریان صورت می پذیرد. در پژوهش حاضر، ابتدا با بررسی روابط دقیق ریاضی حاکم بر اجزای مختلف یک تونل باد فراصوت دمشی خاص و بهره‌گیری از اطلاعات سازندگان معتبر تجهیزات و شیرآلات کنترلی، مدل ریاضی غیر خطی سیستم در محیط نرم افزار متلب/سیمولینک برپا شده است. در گام بعد با معرفی الگوریتم کنترلی مناسب، یک کنترلر کلاسیک تناسبی- انتگرالی (PI) برای کنترل فشار محفظه آرامش به مدل تونل باد اضافه گردیده است. در مرحله بعد با استفاده از نتایج تجربی مربوط به تونل باد دانشگاه تگزاس، صحه‌گذاری مدل برپا شده صورت گرفته است. در گام نهایی به منظور بهینه‌سازی پارامترهای کنترلر PI، از یک فرآیند تکاملی مانند الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. بهینه‌سازی کنترلر توسط الگوریتم ژنتیک، منجر به کمینه شدن مقادیر خطای حالت ماندگار، حداکثر جهش و زمان نشست پاسخ کنترلی گردید. نتایج ارائه شده به همراه کنترلر بهینه برای عدد ماخ 3 نشان از دقّت قابل ملاحظه سیستم و کنترلر آن می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی OPTIMIZED CONTROLLER DESIGN FOR A BLOWDOWN SUPERSONIC WIND TUNNEL BY USING GENETIC ALGORITHM
چکیده انگلیسی مقاله Blowdown Supersonic Wind Tunnels (SWTs) are generally operated with a constant stagnation pressure in the settling chamber, with control usually provided by one or more pressure regulators or control valves. In this paper, first, a Simulink block diagram code was developed to solve the nonlinear mathematical model of the special BSWT consisting of a set of ordinary differential and algebraic equation that derived from mass and energy conservation equations. At the second step, a Proportional-Integral (PI) controller system was developed in Matlab/Simulink software environment to control the stagnation pressure in the settling chamber and Mach number in the test section. Next, the PI controller parameter is optimized by an intelligent approach such as using Genetic Algorithm (GA). At last, experimental verification has been carried out for supersonic conditions to show the system robustness. Also the system simulation results with the optimized controller for a Mach 3 blowdown run is presented. The results illustrate a great performance of the BSWT model and its controller.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرداد بزاززاده |
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)

مجتبی دهقان منشادی | dehghan manshadi
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)

امین نظریان شهربابکی |
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)

علی شهریاری |
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)


نشانی اینترنتی http://modelling.journals.semnan.ac.ir/article_2476_5945d9a34ce715ab33a745d23c2c86dc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1058/article-1058-457301.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات