این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی مشارکت زنان در تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی در ایران
چکیده فارسی مقاله
این مقاله با استفاده از رویکرد کمی و کیفی، افزایش سهم و مشارکت زنان در آموزش عالی را مورد بررسی قرار می دهد. شواهد و بررسی ها نشان می دهد که بعد از انقلاب اسلامی ایران، خصوصاً در سال های اخیر ، مشارکت زنان در آموزش عالی، حداقل از نظر کمی افزایش یافته است. در ادامه، بر اساس مدل رشد تعمیم یافته سولو – سوان و با استفاده از تکنیک Pooling ، همگرایی تقاضای اجتماعی زنان برای آموزش عالی در استان های مختلف کشور، طی سال های 81-1362 مورد بررسی قرار می گیرد. برآورد مدل همگرایی برای زنان، در حالت کلی(81-1362) نشان می دهد که همگرایی میان استان های مختلف کشور از لحاظ تقاضای جتماعی زنان برای آموزش عالی در هر دو مقطع زمانی به صورت همگرا حرکت کرده اند. به منظور مقایسه زنان و مردان، برآوردها نشان می دهد که سرعت همگرایی مردان و زنان متفاوت است، به طوری که در دوره زمانی 71-62 و 81-72 ، سرعت همگرایی تقاضای اجتماعی زنان برای آموزش عالی بیش از مردان بوده و این به معنی متفاوت بودن همگرایی در تقاضای اجتماعی برای آ؛موزش عالی بین مردان و است. تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی
کلیدواژههای فارسی مقاله
تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی، زنان، مشارکت، همگرایی،
عنوان انگلیسی
-
چکیده انگلیسی مقاله
Using quantitative and qualitative methods, this article investigates an increase in number of women in higher education. The paper suggests that after the Iranian Revolution (1979), the number of women in higher education has increased substantially. Then, the convergence! of women's social demand for higher education based on the generalized growing model of Solo-Swan and Pooling technique, is examined in various provinces of the country between "1984-2003". In general, the appraisal of convergent model for women (1984-2003), indicates that the convergence, concerning women's social demand for higher education has not occurred among the various provinces of Iran. Therefore, the hypothesis is considered for two periods of ten years, from 1984 to 1993 and 1994 to 2003. The analysis implies that women's social demand for higher education at two periods have converged in various provinces. The assessment reveals that women and men convergent pace2 are different, so that the convergent pace of women's demand for higher education has been more than men at two given periods of time, and it shows that the convergence in social demand for higher education varies between men and women.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Convergence, social demand, women&apos,s higher education
نویسندگان مقاله
حسن کارنامه حقیقی | hassan karnameh
نعمت الله اکبری |
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_13240_bf5903cc9bff955fc15ce5c1e9363cf6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/889/article-889-454284.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات