این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 15 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مطالعه ی تجربه ی «خود» زنانه در ارتباطات اینترنتی (مطالعه ی موردی زنان و دختران ۱۵ تا ۲۹ ساله در شهر سقز)
چکیده فارسی مقاله
این مقاله تجربه ی «خود» زنانه در فضای مجازی را تحلیل میکند که به شیوه مطالعه ی موردی کاربران زن 15 تا 29 ساله اینترنت در شهر سقز انجام شده است. مسئله ی پژوهشی این مقاله به درک چگونگی تجربه ی «خود» زنانه در میان کاربران زن در ارتباطات اینترنتی و تبیین این تجربه مربوط است. برای پرداختن به این مسئله از نظریه ی لاکان در مورد «خود» و دیدگاه های ژیژک در رابطه با «خود» در فضای مجازی استفاده و با رویکردهای درون کاوانه خود، این دیدگاهها و کاربردشان در ایران را تلفیق کرده ایم تا علاوه بر نتایج تجربی، به لحاظ نظری نیز نوآوری هایی در این زمینه ارایه کنیم (نگاه کنید به لاکان، 1988 و شاور، 1998). مطالعه ی میدانیِ تجربه ی «خود» کاربران زن در شهر سقز، با استفاده از رویکرد روش شناسیِ کیفی و با استفاده از ابزار مشاهده و مصاحبه ی عمیق و کتبیِ ساخت یافته انجام می گیرد. داده ها و اطلاعات به دست آمده از طریق روش کُدگذاری موضوعی دسته بندی و با توجه به بنیان نظری مقاله، تفسیر و در آن باره تولید دانش می شود. دستاوردهای این مقاله نشان می دهد که تجربه ی «خود» زنانه در ارتباطات اینترنتی متأثر از نوعی فقدان اطمینان در فضای اینترنتی و در عین حال ارجاع به مبانی فکری و اعتقادی در دنیای واقعی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A survey on the experience of "self" in internet-based communications of women: A Case Study of 15-29 years old female internet users in the City of Saghez, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
This paper examines the question of women’s self in virtual space and analyzes how women in the city of Saghez, in the western Iranian province of Kurdistan, experience “self”. Methodologically, the researcher conducts the survey based on the data provided by a case study among 15 to 29 years old female internet users in the city of Saghez. The problem of this analysis lies in the question of how the experience of "female’s self" takes place through the communications of female users. In order to tackle this problem, Lacanian theory of self (Lacan, 1988; Shawver, 1998) and Zizek’s (2008) considerations regarding formation of self in virtual space are utilized. A field study based on qualitative approach of collecting data consisting of direct observation and written and oral structured interviews is carried out. The data is then categorically coded and is classified. The findings are thus used to support our theoretical framework. The results of this study indicate that the experience of female self in internet-based communication is affected by some type of lack of confidence that the users felt was present in the virtual space. Meanwhile, the users combine their confidence anxieties with established norms and beliefs which they had learned in the real world.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید عبداللهیان |
دانشیار گروه ارتباطات، دانشکده¬ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
آوات رضانیا |
کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده¬ی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_19699_4a390e03d88dea1103b5502b04ae3e47.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/889/article-889-454262.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات