رفتار حرکتی، جلد ۹، شماره ۲۸، صفحات ۱۴۳-۱۵۶

عنوان فارسی تأثیر سطح مهارت الگو بر سرکوب ریتم میو در شوت سه‌گام بسکتبال
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر سطح مهارت الگو بر سرکوب ریتم میو در شوت سه‌گام بسکتبال بود. بدین‌منظور، 13 نفر از دانشجویان تربیت‌بدنی دانشگاه شهید رجایی تهران (با میانگین سنی 5/1‌±15/23 سال) به‌صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت نمودند. جهت انجام پژوهش، شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند: گروه اول ابتدا الگوی ماهر و سپس، الگوی غیرماهر را مشاهده کردند و گروه دوم الگوی ماهر را پس از الگوی غیرماهر مشاهده نمودند (‌ترتیب نمایش در بین شرکت‌کنندگان به‌صورت موازنۀ متقابل کنترل شد). امواج مغزی شرکت‌کنندگان در سه حالت استراحت با چشم باز، مشاهدۀ الگوی ماهر و غیرماهر با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرافی ثبت گردید و توسط نرم‌افزار نروگاید به داده‌های کمی تبدیل شد. سرکوب ریتم میو نیز به‌صورت نسبت توان مطلق موج آلفا هنگام مشاهدۀ الگوی ماهر و غیرماهر به توان مطلق موج آلفا درحالت استراحت محاسبه گشت. یافته‌های آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری درون‌گروهی نشان می‌دهد که اثرات اصلی مهارت الگو و منطقۀ عصبی معنادار است؛ در‌حالی‌که اثر تعامل این دو متغیر معنادار نمی‌باشد. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز حاکی از آن است که ریتم میو درحالت مشاهدۀ الگوی ماهر درمقایسه با الگوی غیرماهر (P≤0.01) و نیز در منطقۀ مرکزی میانی نسبت به منطقۀ مرکزی چپ به‌طور معناداری بیشتر سرکوب شده است (P≤0.05). براساس نتایج، مشاهدۀ الگوی ماهر می‌تواند مناطقی از مغز را که در اجرای واقعی عمل درگیر هستند، فعال نماید‌.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effects of Model Skill Level on Mu Rhythm Suppression in Basketball Lay- up Shot
چکیده انگلیسی مقاله Mu rhythm suppression is thought to accompany the activation of the mirror neuron system which occurs when a human observes or imitates the behavior of others. The purpose of present study, was to examine the effects of model skill level on mu rhythm suppression in Basketball Lay-up shot. 13 Physical education students of Tehran Shahid Rajaee Teacher Training University (mean age: 22.2±1.5 years) voluntarily participated in this study. The demonstration’ order was counterbalanced across participants. They randomly divided into the two groups: one group is observed skilled model, followed by unskilled model, and the other is observed unskilled model followed skilled model. Participants’ Brain Waves were recorded by EEG in three conditions, open eye resting and observing skilled and unskilled model and were transferred to quantitative data by Neuro-guide Software. Mu rhythm Suppression was calculated as a ratio of the alpha absolute power during observation of both models relative to the alpha absolute power in the baseline condition (rest). Results of repeated measures ANOVA with the within-subject factors revealed that model skill and brain area main effects were significant while interaction effect of both variables were not significant. Results of Bonferroni test showed that the mu rhythm in observing skilled model condition was more significantly suppressed compared to the observing unskilled model condition (P≤0.01). In addition, the suppression of mu rhythm in CZ area was significantly greater than the suppression in C3 (P≤0.05). Action observation can activate the brain areas involved in the performance of an actual task.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزانه حاتمی |
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

فرشید طهماسبی |
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

سحر شیخی |
کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات