این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۸۵-۹۵

عنوان فارسی تاثیر جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی و تمایل به ترک خدمت فروشندگان
چکیده فارسی مقاله زمینه: این پژوهش درصدد بوده است با معرفی مفاهیم نوینی چون جو اخلاقی­سازمان و هویت سازمانی به بررسی رابطه میان این مفاهیم و نحوه تاثیرگذاری آنها بر تمایل به ترک خدمت فروشندگان بپردازد. از این رو مسأله اصلی این پژوهش، نحوه تأثیرگذاری ابعاد چهارگانه جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی  و تمایل به ترک خدمت فروشندگان است.   روش­کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی است. داده‌های مورد استفاده از 156نفر از فروشندگان یک شرکت فعال در عرصه تولید صنایع غذایی واقع در مشهد که به صورت تصادفی طبقه­ای انتخاب گردیده‌اند با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع‌آوری شده و الگوی علی پیشنهادی بر اساس فن الگوسازی معادلات ساختاری، موردآزمون قرار گرفته­است.   یافته‌ها: یافته‌های پژوهش گویای آن است که جو اخلاقی سازمان و ابعاد آن به صورت مثبت و معنی داری بر هویت سازمانی تأثیرگذار بوده و از آن طریق به صورت منفی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان مؤثر هستند. همچنین یافته‌ها بیان می­دارد که گرچه هنجارها و قوانین اخلاقی مصوب در سازمان به­صورت مستقیم و غیر مستقیم (از طریق هویت سازمانی) بر تمایل به ترک خدمت کارکنان مؤثر است اما شدت این تأثیرگذاری این مؤلفه بر تمایل به ترک خدمت از طریق ارتقاء هویت سازمانی بیشتر است.   نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­های این پژوهش، جو اخلاقی حاکم بر سازمان از طریق ارتقاء هویت سازمانی بر تمایل به ترک خدمت فروشندگان تأثیرگذار بوده و همچنین مدیران سازمان می‌توانند با بهره گیری از راهکارهای عملیاتی ارائه شده در این مقاله نسبت به ایجاد و بهبود جو اخلاقی سازمان و کاهش تمایل به ترک خدمت کارکنان اقدام نمایند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، جو اخلاقی سازمان ، هویت سازمانی، تمایل به ترک خدمت

عنوان انگلیسی The effects of ethical climate on organizational identity and turnover Intentions among salespeople
چکیده انگلیسی مقاله Background: This study seeks to investigate the relationship between new concepts of organizational ethical climate as well as organizational identity on employees' turnover for their purpose the impact of four dimensions of organizational ethical climate on firm's identity and employees' intentions to leave were studied.   Method: based on the objectives of the survey research and its nature of applied and descriptive data were collected from 156 randomly selected salespersons of a food manufacturing firm in the city of Mashhad. Structure equation modeling was utilized to analyze research data and validate conceptual model. Finding: the results indicated that the organizational ethical climate and relevant dimensions have a positive and significant impact on organizational identity and a negative impact on employees' turnover. It was also noticed that while ethical norms directly and indirectly (through organizational identity) affects intention to leave, such impact appears to be higher through promotion of organizational identity. Results: according to the finding of our research, predominant organizational ethical climate is related to employees' turnover, through organizational identity promotion. The outcome provides managers with practical suggestions to improve organizational ethical climate which in turn may lead to an improved rate of turnover.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریبرز رحیم نیا |


زهرا نیکخواه فرخانی | nikkhah farkhani



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-77&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450349.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات