این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۷۴-۸۵
عنوان فارسی
بنگاههای کوچک و متوسط، کارآفرینی و اجبار به رفتارهای غیرقانونی- غیراخلاقی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: دسترسی به منابع محیطی، پویایی، پیچیدگی، تنازع و عدماطمینان محیطی، درمواردی بنگاههای کوچک و متوسط را وادار به رفتارهایی میکند که از منظر بیرونی غیرقانونی- اخلاقی برداشت میشود. هدف از این تحقیق بررسی موضوع اخلاق و قانونمداری در اقدامات کارآفرینانه شرکتی بنگاههای کوچک و متوسط میباشد. روش کار: با شیوه نمونهگیری طبقهبندی شده از 185 مدیر- مالک بنگاه، پیمایش جامعی پیرامون مبادرت به رفتارهای غیرقانونی- اخلاقی در حین اقدامات کارآفرینانهشان صورت گرفت. ابتدا با انجام تحلیل عاملی، هشت شکل رفتار غیرقانونی- اخلاقی شناسایی گردید و سپس با استفاده از آزمونهای آماری میانگین، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون فرضیات مختلفی به آزمون گذارده شد. همچنین با استفاده از شیوه تحلیل نیازهای کانو، الزام بر مبادرت به رفتارهای غیرقانونی اخلاقی برای توفیق در اقدامات کارآفرینانه سنجیده شد. یافتهها: با وجود مبادرت به تمامی شکلهای بروز رفتارهای غیرقانونی- اخلاقی از سوی بنگاهها در راستای دستیابی به اهداف کارآفرینانهشان، با بزرگشدن اندازه بنگاهها سطح مبادرت به این رفتارها توسعه مییابد. در این میان برخی از رفتارهای غیرقانونی- اخلاقی نظیر مهندسی توافق، پنهانکاری اطلاعاتی و تبانی با تصمیمگیرندگان تأثیر بیشتری بر اقدامات کارآفرینانه شرکتی بنگاهها داشته و در دسته اجباری از الگوی کانو قرار گرفتند. نتیجهگیری: لازم است تا در برابر هریک از رفتارهای غیرقانونی و اخلاقی بنگاهها که با هدف توسعه اقدامات کارآفرینانهشان صورت میگیرد، با توجه به تأثیر معنی دار و قابل توجه آن بر موفقیت بنگاهها، اولویت و سیاستهای متفاوتی در پیش گرفت. سیاستهایی که در عین جلوگیری از بروز رفتارهای غیرقانونی-اخلاقی، تأثیر منفی بر توسعه کارآفرینی بنگاهها نداشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، کارآفرینی شرکتی، الگو کانو
عنوان انگلیسی
Small and Medium Enterprises, Entrepreneurship and Coercion to Rule and Ethic Breaking
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Resources munificence, dynamic, complexity, hostility and uncertainty force SMEs to reactions which seem rule and ethic breakings externaly. This article analyses SMEs ethical and moral acivities in entrepreneurial processes. Methods: Based on stratified sampling of 185 managers-owners of SMEs, a survey accomplished for rule and ethic breaking in corporate entrepreneurial activities. In first step 8 latent factors explorated for SMEs non-moral and ethical activities and analysed effect of size and industrial categoris on them with statistical procedures. Then with regression analysis the relationships between prosecution of non-ethical and moral activities on corporate entrepreneurial practices has been tested. On the basis of Kano's model, non-ethical and moral activities categorized in straight to entepreneurial goals. Results: SMEs practice all types of non-ethical and moral activities for their entrepreneurial achivements. By firm's enlargement, this conclusion will be more acceptale. Some non-ethical and moral activities such as Consent Engineering and information hide Influences on corporate enetreneurial achivements and embedded in must-be category of Kano's model categorization. Conclusion: Different priorities and policies planning should be persue related to non-moral and ethical activities and their effects on corporate enetreneurial achivements. Policies that control rule and ethic breaking and extend corporate enetreneurial prosperousness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Corporate entrepreneurship, Ethics, Kano model.
نویسندگان مقاله
حبیب زارع احمدآبادی | zare ahmadabadi
پریسا جلیلی |
محمدرضا زارع بنادکوکی | mohammad reza
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-39&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450339.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات