این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۲-۳۴

عنوان فارسی مقایسه عوامل مؤثر برسرقت علمی برحسب جنیست و رشته تحصیلی از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه: به دلیل گسترش فناوری اطلاعات، یکی از مهمترین عواملی که در سال‌های اخیر مانع اصلی تولید علم شده، سرقت علمی است. تحقیقات نشان می‌دهد که عوامل گوناگونی در میزان سرقت علمی تأثیرگذار هستند. اینکه آیا این عوامل تأثیرگذار صرفنظر از جنسیت و ماهیت رشته علمی دانشجویان یکسان هستند یا نه! موضوع نوشتار حاضر است.   روش‌کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقایسه‌ای است که در 4 گام انجام شده است و مقاله حاضر برگرفته از گام چهارم پژوهش است. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. نمونه آماری شامل 370 دانشجوی دانشگاه اصفهان بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از سه دانشکده انتخاب شدند.   یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که تفاوت جنسیتی تنها در سه مؤلفه از 9 مؤلفه تأثیرگذار بر سرقت علمی وجود داشت‌، زنان در دو مؤلفه نگرش‌های بازدارنده از سرقت علمی، و همچنین دانش و آگاهی نسبت به پدیده سرقت علمی نسبت به مردان برتری داشتند. ولی میزان خودکارآمدی مردان در انجام کارهای علمی و نوشتن مقاله از زنان بیشتر بود. مقایسه بین رشته‌ها نشان داد که در مؤلفه‌های دانش و آگاهی از سرقت علمی و پیامدهای آن و همچنین عدم خودکارآمدی دانشجویان در نوشتن مقاله بین دانشجویان علوم انسانی با علوم پایه و مهندسی تفاوت معناداری وجود داشت.   نتیجه‌گیری: دانشگاه‌ها لازم است مقوله سرقت علمی را جدی بگیرند، دو نوع راهکار برای پیشگیری و جلوگیری از ارتکاب به سرقت علمی به مسئولان و دست اندرکاران توصیه می‌شود: دسته اول شامل راهکارهای عمومی نظیر تصویب قوانین حقوق مالکیت دارایی‌های فکری، استقرار سازوکارهای روشن در دانشگاه‌ها نظیر تصویب مقررات و آیین‌نامه‌های انضباطی برای مجازات و تنبیه سارقان علمی، همچنین روش‌های کشف و شناسایی الکترونیکی سرقت‌های علمی است که این نوع راهکار به رشته تحصیلی و جنس خاصی تعلق ندارد، دسته دوم راهکارهای تربیتی- اخلاقی و آموزشی است که باید در برنامه درسی دانشگاه‌ها گنجانده شود و براساس رشته تحصیلی و جنسیت ممکن است، متفاوت باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرقت علمی، دیدگاه دانشجویان، رشته تحصیلی، جنسیت

عنوان انگلیسی Differences in Students’ Viewpoints about Effective Factors on Plagiarism According to their Gender and Academic Disciplines
چکیده انگلیسی مقاله Background: Recently, one of the main factors in prohibiting academic development and writing scientific articles is the phenomena of plagiarism. The main purpose of this article is to investigate the role of demographic factors on the plagiarism from the viewpoints of Isfahan University's students.  Methods: The research method was descriptive and correlation one. For gathering information, self made questionnaire was used. 370 students were randomly selected among different disciplines proportionate to the whole students of each Isfahan University's disciplines in academic year 1388-1389. Data were analyzed by using independent t-test and one way variance analysis (ANOVA). Results: Findings of this study indicated that there were significant relationship between students' genders, disciplines and some of the realized effective factors for students' plagiarism such as (Pressure, students' scores, professors' weak reaction towards plagiarism, rules and regulations for plagiarism in the university, students' prior knowledge, access to information and communication technologies such as Internet, previous training, cultural and ethical values). Conclusion: The suggested plagiarism preventative strategies are: increasing the students' self efficacy and self confidence in writing academic paper, reducing the environmental pressures and studenیts' tasks workloads, establishing systematic rules and regulation for punishing plagiarizers in the university level and society, and making changes in the methods for assessing students' academic achievements
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Disciplines, Gender, Plagiarism, Students’ viewpoints

نویسندگان مقاله بی بی عشرت زمانی | bibi eshrat


سید امین عظیمی | seyed amin


نسیم سلیمانی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-17&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450316.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات