این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۷۰-۸۴
عنوان فارسی
رابطه هوش اخلاقی با میزان اعتمادآفرینی مدیران
چکیده فارسی مقاله
زمینه: پیچیدهتر شدن روزافزون سازمانها و افزایش کارهای غیراخلاقی، غیرمنصفانه و غیرمسؤولانه در محیطهای کاری توجه مدیران را به بحثهای اعتمادآفرینی که مبرم ترین نیاز سازمانهاست و همچنین هوش اخلاقی که میتواند مرز بین نوعدوستی و خودپرستی را خوب توصیف کند، معطوف ساخته است. رهبران با داشتن هوش اخلاقی میتوانند اعتماد ایجاد کنند که این امر موجب بهبود سودآوری و مزیت رقابتی در سازمان و اطمینان خاطر در کسب و کار میشود. این پژوهش رابطه بین هوش اخلاقی مدیران و میزان اعتمادآفرینی آنها را در دستگاههای اجرایی شهرستان کرمان بررسی میکند. روش کار: روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه مدیران دستگاههای اجرایی (228نفر) تشکیل میدهند که 190 نفر از آنان به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامه هوش اخلاقی و اعتمادآفرینی مدیران بود. برای آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی و همچنین از تحلیل لگ خطی و رگرسیون استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو متغیر هوش اخلاقی و میزان اعتمادآفرینی مدیران رابطهی معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین بین هوش اخلاقی مدیران با میزان اعتماد راسخ، میزان اعتماد مبتنی بر صداقت، میزان اعتماد فراگیر، میزان اعتماد پایدار و میزان اعتماد متقابل نیز رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. نتیجهگیری: یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی اعتمادسازی مدیران، هوش اخلاقی آنان است و هوش اخلاقی بر روی تمام مؤلفههای اعتماد آفرینی نیز تأثیرگذار است. بر این اساس پیشنهادهای کاربردی برای راهنمایی مدیران و مسؤولان سازمانی ارائه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش اخلاقی، اعتمادآفرینی، مدیریت اخلاقی
عنوان انگلیسی
Relationship between Managers, Moral intelligence and Their Building trust in the Executive organizations of Kerman city
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Be with more complicated organizations, increasingly and increase action unethical, unfair and irresponsible business, managers need to consider to building trust in organization and also moral intelligence that can describe well boundary between philanthropy and Altruism and selfishness. Leaders with high moral intelligence, coordinate their actions are consistent with the values and opinions, and always do things with the ethics of transplantation. More importantly Leaders with strong moral intelligence can build the trust that are the foundation of truly great businesses and also can be improved competitive advantage and Profitability and confidence in the business. This study investigate relationship between managers, moral intelligence and their building trust in the executive organizations of Kerman city Methods: Statistical Community Study were managers and senior vice president of the organization (228). That 190 people who responded to the questionnaire. Moral intelligence and building trust are measured by two questionnaires administrators'. The Pearson correlation and linear regression used for hypothesis testing and it is used log linear analysis and regression analysis by SPSS software. Results: The obtained results show that between moral intelligence and building trust variables exists the significant and direct relationship and with high moral intelligence scores increase managers building trust scores. Also, between moral intelligence and deep and unwavering trust and based on honesty trust and comprehensive trust and stable trust and mutual trust exists significant and direct relationship. Conclusion: one of the factors affecting on the building trust of managers is their moral intelligence and moral intelligence also affect on all components building trust leaders. Finally, with respect to the research results, suggestions were proposed for other researchers and organization managers
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا اسماعیلی طرزی | esmaeli tarzi
ملیکه بهشتی فر |
حمیده اسماعیلی طرزی | esmaeli tarzi
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-112-70&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450303.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات