این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 1 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۸
عنوان فارسی
رابطه بین رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای انحرافی در محیط کار با رضایت از تدریس در دانشگاه
چکیده فارسی مقاله
زمینه: رفتارهای غیروظیفهای، رفتارهای فرانقشی و خودجوشی هستند که، کارکنان را در وضعیتی قرار میدهند که به صورت داوطلبانه فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل خود عمل نمایند. با این وجود، رفتارهای غیر وظیفهای یعنی هم رفتار انحرافی منفی در محیط کار و هم رفتار انحرافی مثبت در محیط کار، بر سازمان اثر میگذارند. لذا، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای انحرافی در محیط کار با رضایت از تدریس در دانشگاه میباشد. روش کار: روش انجام پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی میباشد که در سال 1390 انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش حاضر تعداد 207 نفر از استادان و دانشجویان (69 استاد و 138 دانشجو) دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) انتخاب شدند. در راستای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه، 1) رفتارهای غیروظیفهای (رفتار شهروندی (سازمانی/ همکار/ دانشجو) و رفتار انحرافی (سازمانی/ همکار/ دانشجو) در محیط کار) 2) رضایت از تدریس دانشگاهی، استفاده گردید. برای برآورد پایایی پرسشنامههای مذکور از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات جمعآوری شده از نرمافزار SPSS 18 استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که رفتار انحرافی سازمانی (242/0= r)، رفتار شهروندی همکار(211/0= r)، رفتار انحرافی دانشجو(204/0= r) و رفتار شهروندی دانشجو (157/0= r) با رضایت از تدریس همبستگی معنیداری دارند (05/0>P و 01/0>P). همچنین، مؤلفههای رفتار شهروندی (سازمانی/ همکار / و دانشجو) و رفتار انحرافی (سازمانی/ همکار/ و دانشجو) در محیط کار توان پیشبینی رضایت از تدریس را دارند. نتیجهگیری: رفتارهای غیر وظیفهای بر رضایت از تدریس تأثیر میگذارند؛ که این یافته مؤید تأثیرات بنیادی رفتارهای مثبت و منفی در محیط کار بر رضایت از کیفیت تدریس و به تبع آن پسایندهای منتج از این، پیشرفت اهداف سازمانی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار غیر وظیفهای معلمان، رضایت دانشجویان
عنوان انگلیسی
The Relationship between Organizational Citizenship Behavior (OCB) and Deviant Workplace Behavior (DWB) with Teaching Satisfaction in University
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background: Non-task behaviors can be defined as voluntary and spontaneous behaviors that extend beyond employees' normal job duties. Therefore, non-task behaviors impact on organizations of both negative deviant workplace and positive deviant workplace behaviors therefore, aims to explore the relations between organizational citizenship behavior (OCB) and deviant workplace behavior (DWB) with teaching satisfaction in University. Methods: This study was descriptive research and classified as correlation studies that was conducted in 1390. The statistical sample of this study consists of masters and students from Islamic Azad University Khorasgan Branch from which 207 (69 master and 138 student) were selected. To collect the research data, two different types of questionnaires was used, such as; 1- Non-task behaviors Assessment (2008) (Organizational Citizenship Behavior (Organization/ Colleagues/ Students) and Deviant Workplace Behavior (Organization/ Colleagues/ Students)), 2- Teaching Satisfaction Inventory (1997). For estimating reliability, Cronbach's Alpha tests were used. For analysis of research data was used software SPSS 18. Results: The findings revealed that, there are significant correlation (P< 0/01 and P< 0/05) between DWB-Organization and Teaching Satisfaction (r = 0/242), OCB-Colleagues and Teaching Satisfaction (r = 0/211), DWB-Students and Teaching Satisfaction (r = 0/204) and OCB-Students and Teaching Satisfaction (r = 0/157). Also, components of OCB (Organization/ Colleagues/ Students) and DWB (Organization/ Colleagues/ Students) have had the power of prediction of teaching satisfaction. Conclusion: Non-task behaviors impact on teaching satisfaction; which this finding confirms that, fundamental impact of negative and positive behaviors in the workplace on quality teaching satisfaction and consequently result of this is progress of organizational goals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teachers&apos, non-task behavior, Students satisfaction.
نویسندگان مقاله
محمد علی نادی | mohammad ali
نسرین قهرمانی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-112-67&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450300.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات