|
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۴-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل مبنای ارزشی مدیریت کیفیت فراگیر |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: مدیریت کیفیت فراگیر یک دیدگاه فلسفی مدیریت است که رویکرد بسیاری از سازمانهای فعلی را به دلیل اثربخشی و کارآمد بودن اصول و سیاستهای مدیریتی به خود متوجه کرده است و در مبنای ارزشی خود، با این نگرش که انسانها در هر لحظه زندگی درگیر ارزشهای موجود در سازمانهای مختلف آموزشی، صنعتی و غیره هستند، نگاهی نو به سازمانهای آموزشی دارد. پژوهش حاضر، تحلیل مبنای ارزشی این دیدگاه و به دنبال پاسخگوئی علمی و منطقی به سوالات زیر است: پیش فرضهای ارزششناختی نظریه مدیریت کیفیت فراگیر کدامند؟ ارزش در مدیریت آموزشی مبتنی بر مدیریت کیفیت فراگیر چگونه ترسیم میشود؟ وجه اشتراک و نقطه افتراق بین مدیریت آموزشی مبتنی بر مدیریت کیفیت فراگیر و نظریههای سنتی مدیریت کدام است؟ نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در این فرهنگ، ارزشها متغیرهای سطحی و ظاهری نیستند و اهتمام به ارزشهای اخلاقی و پایبندی به آنها در سازمان یکی از پدیدههای مهم محسوب میشود. انسانها نمادها را به وجود میآورند و همراه نمادهای فردی، سیستم ارزشها پدید میآید. کیفیت در این نظریه مدیریتی، ارزشی بنیادی است که با آموزش کارکنان و نگرش انسانگرایانه به مخاطبان و مشتریان عجین شده است. توجه شایسته به جایگاه واقعی نیروی انسانی که تنها محور هر فعالیتی است، رمز موفقیت و مزیت برتری سازمانها است. ارزیابی از خود و خودکنترلی، ارزشی بنیادی در سازمانهای مبتنی بر مدیریت کیفیت فراگیر محسوب میشود. نهادینه کردن اصول اخلاقی در فرهنگ سازمان از رویکردهای اصلی ارزش در این نظریه است که عملیاتیکردن آن در عملکرد ابعاد گوناگون سازمان، نقش تعیینکننده و رو به رشد دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزش شناسی، مدیریت آموزشی، مدیریت کیفیت فراگیر |
|
عنوان انگلیسی |
Value Basis of Total Quality Management |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Total quality management is a branch of philosophical theory of management science that many organizations have paied attention approach to it due to its efficiency and affectivity and its valued- based management has a new attention to the educational organizations with this approach that the value in every moment of life involved in various educational, industrial, and etc. This article analyzes valuable foundation of total quality management and tries to give a scientific reply and solution to the question that which pretheisw of cognition- value of total quality management are? Who value- based management in that theory to be drawn? And which common and distinguishing point between the total quality management view and traditional management theories are? Conclusion: The research founding indicates that values arenot superficial and ethics and moral values and respect them in organizations are so important. Human create symbols then individuals make creation values in organizations.Quality in this fieled of managerial theory is a fundmental value that staff training has witnessed realistic attitude to clients and customers proper attention to the true force that is core and centeral of any activity, is the success symbol and excellence benefit of organizations.Self- assessment and self- control shoud be considered in the fundmental value of organizations based on total quqlity management.Performance of moral values and rules under cultur of organization discipline, is one of the most important approach of it. Performance of values has a thriving and affective role in function of various dimension of organizations |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عذرا شالباف |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-112-37&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450280.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|