این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 20 آبان 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۲۶
عنوان فارسی
رابطۀ اخلاق پولی و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک اقدامات تردیدآمیز
چکیده فارسی مقاله
زمینه: امروزه فعالیتهای متقلبانه اثرات مخربی بر سرمایهگذاری و بازارهای مالی گذاشتهاند و تقلب، جعل و دستکاری مغرضانه در اسناد و دیگر رفتارهای سوء حرفهای منجر به افزایش عدم اعتماد عمومی به حرفه حسابداری شده است. بر این اساس، حسابداران باید بتوانند با فشارهایی که از طرف خودشان و یا منابع خارجی وجود دارد مقابله کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین اخلاق پولی و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک رویدادها و اقدامات تردیدآمیز حسابداری است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاههای استان فارس میباشد، که از میان آنها 435 نفر، به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونه تحقیق، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این بررسی پرسشنامه بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونکولموگروف-اسمیرنوف و آزمونهای همبستگی اسپیرمن و پیرسون استفاده گردید. یافتهها: نتایج بررسی نشان داد که ارتباط مثبت و معنیداری بین اخلاق پولی (پولدوستی) و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک آنها نسبت به رویدادهای تردیدآمیز و متقلبانه حسابداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به رابطۀ اخلاق پولی و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک اقدامات تردیدآمیز، به نظر میرسد ضروری است که مراجع حرفهای بر آموزش اصول اخلاق پولی دانشجویان و نحوه اجرا و استفاده از این اصول در مواجه با رویدادهای تردیدآمیز و متقلبانه حسابداری تأکید نمایند و مباحث درسی اخلاقی را در کنار سایر مباحث تخصصی به دانشجویان حسابداری در نظر بگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق پولی، ادراک اخلاقی، اقدامات تردیدآمیز
عنوان انگلیسی
Relationship between Money Ethics & Ethical Perception of Accounting Students with Understanding the Questionable Actions
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Nowadays, fraudulent activities had devastating effects on investment and financial markets; and fraud, misrepresentation, and one-sided manipulation in documents and other professional misconducts have led to increase lack of public confidence to the accounting profession. Accordingly, the accountants should be able to cope with pressures which exist on behalf of themselves or external resources. The present study aims to investigate the relationship between money ethics and accounting students ethical perception with understanding the questionable accounting events and actions. Method: This study is descriptive- correlation research. The population of research includes all undergraduate and graduate accounting students in Fars province universities, that 435 people were selected among them by simple random sampling as the research sample. The tool used in this study was a questionnaire, and the Kolmogorov-Smirnov test and Spearman and Pearson correlation tests were used to analyze the data. Results: Results of the study showed that there is positive and significant relationship between money ethics (love of money) and ethical perception of accounting students and their understanding to the questionable and fraudulent accounting events. Conclusion: Considering the relationship between money ethics and ethical perception of accounting students with understanding the questionable actions, it seems essential that the professional authorities should emphasize on training of students' monetary ethics principles and the way of implementing and using these principles in dealing with questionable and fraudulent accounting events and consider the moral lesson issues along with other specialized topics to the accounting students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Money Ethics, Ethical Perception, Questionable Actions
نویسندگان مقاله
مرجان عاطفی |
الهه برزگر |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-112-29&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450258.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات