این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۸-۱

عنوان فارسی بررسی میزان اثربخشی آموزش با رویکرد حل مسأله بر عملکرد تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه نیمه تجربی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش با رویکرد حل مسأله در حوزه پزشکی به عنوان رویکردی نو مورد پذیرش قرار گرفته و مطالعات نظری و تجریی زیادی صورت گرفته است. با وجود اهمیت این رویکرد، هنوز به روشنی اثربخشی آن به اثبات نرسیده است. این مطالعه با هدف بررسی میزان اثر بخشی آموزش با رویکرد حل مسأله در حوزه آموزش پزشکی انجام گرفت. روش­ ها: این پژوهش به شیوه مطالعه مداخله ­ای نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گردید. جامعه مورد مطالعه دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی سال تحصیلی 93-94 در درس مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  بود. شیوه نمونه گیری مبتنی بر تعیین تصادفی یک کلاس به عنوان گروه آزمایش (21نفر) و یک کلاس به عنوان گروه گواه (19نفر) در نظر گرفته شد. جهت سنجش عملکرد تحصیلی دانشجویان از آزمون محقق­ ساخته استفاده گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس- ANCOVA)  و از طریق نرم­ افزار آماریspss  تجزیه و تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش با رویکرد حل مسئله بر عملکرد تحصیلی دانشجویان به صورت معنی داری موثر است (0/01>p). با وجودی که میانگین نمرات دو گروه در پیش آزمون تفاوت چشم­گیری با هم نداشتند با این حال میانگین گروه آزمایش در پایان دوره (پس­ آزمون)  16/33 و میانگین گروه گواه که 13/94 بوده که نشان از اثربخشی معنی­ دار رویکرد آموزش به شیوه حل مساله بر عملکرد تحصیلی دانشجویان داشت. نتیجه ­گیری: با توجه به اینکه آموزش به شیوه حل مساله بر موفقیت دانشجویان تاثیر مثبت و معنی­داری دارد، توصیه می­شود اساتید علوم پزشکی در بکارگیری از این شیوه تدریس مبادرت ورزند و آموزش به شیوه حل مساله در دستور دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Problem-Based Learning on Student's Academic Performance: A quasi-experimental study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Problem-Based Learning is a new approach in medical sciences and some theoretical and experimental studies have been done in this regards. The purpose of this research is to  investigate the effectiveness of PBL in medical sciences. Methods: This is a quasi-experimental study with pretest-posttest design by control group. statistical population included 40 undergraduate students in Shiraz University of Medical Sciences (college of Management and Information) in course of Human Resources Development that were selected as random sampling method and divided into two groups of (Control group=19, and Experimental group=21). A man-made questionnaire was used for evaluating academic performance. Data were analyzed using descriptive statistics (Mean and standard deviation) and inferential statistics (ANCOVA) through SPSS . Results: result showed that problem solving learning is effective on student's academic performance(p< 0.01).The comparison of pretest and posttest showed that student's academic performance in PBL group Increased Meaningfully. Although, in pretest the Mean of control and experimental groups had no difference, in posttest the mean of  experimental group and control group was 16.32 and 13.49 respectively that show PBL has meaningful effect on students academic performance. Conclusion: since problem solving learning has a positive effect on student's performance, it is recommended medical sciences teachers  try to use of this teaching approach and consider as priority in universities of medical sciences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیروس منصوری | s mansoori
department of education, islamic azad university ardakan branch, ardakan, iran.
گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، اردکان. یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اردکان (Islamic azad university of ardakan)

میمنت عابدینی بلترک | m abedini baltork
department of education,university of mazandaran, babolsar, iran.
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

حسین لشکری | h lashkari
department of education, islamic azad university khorasgan branch, , isfahan, iran.
-
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

ستار باقری | s bagheri
department of education, roudsar, iran.
-


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-395-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-449663.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات