این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 11 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: در علوم پزشکی، آینده ی شغلی دانشجویان، نیازمند توانایی حل مسئله و تصمیمگیری در مورد مشکلات بیمار برای ارائه ی یک مراقبت مناسب میباشد. مطالعه ی حاضر در راستای تعیین وضعیت گرایش به تفکر نقاد در دانشجویان ترم اول و آخر دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 92-91 انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی پیمایشی، 250 تن از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی از طریق نمونهگیری تصادفی مورد پژوهش قرار گرفتهاند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه "مقیاس گرایش به تفکر نقاد ریکتس(2003)"، حاوی 33 سوال 5 گزینهای بود. دادهها توسط نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های t-test و ANOVA تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: میانگین سطح گرایش به تفکر نقاد دانشجویان 3/54 است و نیز نتایج نشان از وضعیت متوسط میزان تفکر نقاد در دانشجویان دارد. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که بین دانشجویان ترم اول و آخر در زمینه گرایش به تفکر نقاد تفاوت وجود دارد. بر این اساس، میزان گرایش به تفکر نقاد در دانشجویان ترم آخر بیشتر از دانشجویان ترم اول میباشد. در زمینه ی مقایسه ی گرایش به تفکر نقاد در بین رشتههای مختلف، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجهگیری: علی رغم بالا بودن سطح گرایش به تفکر نقاد در دانشجویان ترم آخر و هدایت یکسان در زمینه افزایش سطح گرایش به تفکر نقاد برای کلیه رشتهها، اما میزان این متغیر در حد ایدهآل و مطلوبی قرار ندارد. بنابراین ضروری است میزان این متغیر با استفاده از تمهیداتی در برنامههای آموزشی بالاتر رود تا بتوان به حد مطلوب نزدیک شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر نقاد، دانشجویان پیراپزشکی، گرایش
عنوان انگلیسی
Surveying Critical Thinking Dispositions between Freshmen and Senior Students in School of Allied Medical Sciences in 2012-2013 Academic Year
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: In medical sciences, students need problem-solving and decision-making abilities to cure diseases. The present study aims to survey the critical thinking disposition between freshman and senior students in School of Allied Medical Sciences in 2012- 2013 academic year. Materials and Methods: In this descriptive cross-sectional study, 250 students were selected randomly and their critical thinking disposition was assessed. "The Ricketts critical thinking disposition scale (2003)" consists of 33 multiple choice questions; the scale was used by the researcher to assess the critical thinking disposition. Finally, the data was analyzed by t-test and ANOVA using SPSS software. Results: The mean of students' critical thinking disposition was 3.54 which shows that this ability was on the average among students. Also, the t-test results showed that there was a difference between freshmen and seniors. The critical thinking disposition was compared between students in various fields; the results did not reveal a significant difference. Conclusion: In spite of the high critical thinking disposition achieved by senior students and the similar guidance in different fields of study for enhancing the disposition, the variable is not at the ideal and expected level. Therefore, it is necessary to use certain materials and measures in educational planning so that the disposition level can get close to the ideal level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالفضل طاهری | abolfazl taheri
ph.d. student in medical library and information sciences, school of management and medical information sciences, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
فریدون آزاده | fereydoon azadeh
associate professor, medical library and information sciences department, school of allied medical sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمد مردای جو | mohammad moradi joo
master of science in health technology assessment, iran health insurance organization, tehran, iran
کارشناس ارشد ارزیابی فناوری سلامت، سازمان بیمه سلامت ایران، تهران، ایران
امید یوسفیان زاده | omid yousefianzadeh
ph.d. student in health information management, school of health management and information sciences, health management and economics research center, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-228&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/157/article-157-448814.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات