|
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۵، شماره ۵، صفحات ۳۳۳-۳۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و الگوی ارتباط بدون خشونت بر کاهش مشکلات برونیسازی شده کودکان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روششناختی رفتاری و الگوی ارتباط بدون خشونت بر کاهش نشانگان برونیسازی شده کودکان5تا 8 سال بود. روش بررسی: جهت رسیدن به اهداف پژوهش از روش نیمه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان 5 تا 8 سال شهر تهران مراجعهکننده به مرکز آتیه و گروه نمونه عبارت از 30 کودک دارای نشانگان برونیسازی شده از جامعه آماری موردنظر بودند که به روش در دسترس و هدفمند انتخابشده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی شناختی رفتاری و ارتباط بدون خشونت و گروه کنترل قرار گرفتند. گروههای آزمایش تحت درمانهای خاص خود قرار گرفتند و گروه کنترل در این مدت هیچ درمانی را دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس فهرست رفتاری کودک (CBCL) استفاده شد که توسط شرکتکنندگان قبل از شروع درمان، پس از پایان درمان و در مرحله پیگیری تکمیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که در نمرات نشانگان برونیسازی شده کودکان در دو گروه آزمایشی در مقایسه با قبل و بعد از مداخله تفاوت معنیدار و پایداری وجود داشته است (05/0p<). در حالی که در نمرات کودکان گروه کنترل که مداخله دریافت نکردهاند، تفاوت معنیداری وجود نداشته است. ضمن اینکه از دو روش مداخلهای، روششناختی رفتاری، در کاهش نشانگان برونیسازی شده کودکان مؤثرتر بوده است. نتیجهگیری: با توجه به تأثیر درمانهای روانشناختی فوق در کاهش نشانگان برونیسازی شده کودکان، به نظر میرسد که این روشها میتوانند در حوزه درمان مشکلات رفتاری کودکان مؤثر واقع شوند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the Efficacy of the Cognitive-Behavioral Therapy with Non-Violent Communication Program on the Children's Externalizing Symptoms |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of this study was to compare the effectiveness of two interventions, concluding cognitive-behavioral therapy and nonviolent communication on externalizing problem of children 5 to 8 years. Methods: In order to achieve the objectives of the study, quasi-experimental one was assigned. The study population consisted of the children 5 to 8 years in Tehran, referring to the Comprehensive Psychiatric Center Group Atiyeh. The sample group consisted of 30 children with externalizing symptoms were selected through the targeted method.. Sample group was assigned to two experimental and control groups, including cognitive-behavioral therapy and non-violent communication. The experimental groups participated in their therapy sessions, while the control groups received no treatment. For collecting data Child Behavior Checklist (CBCL) by participants before, after and at follow-up treatment was completed. Results: Findings showed that there were significant differences between grades of children's externalizing symptoms related to 2 experimental groups compared with before and after the intervention. There was no significant difference between the grades of children in the control group who had not received the intervention. Also, we have founded that the behavioral methodology was most effective and useful on reducing internalized children's symptoms compared with the other 2 interventions methods. Conclusion: According to the effectiveness of those psychological treatments on reducing the children's internalized syndrome, it seems that their methods will be suitable for prevention and treatment of children's behavioral problems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
الناز گیوه چی | elnaz givehchi department of counseling, science and research branch, islamic azad university, tehran, iran گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
شکوه نوابی نژاد | shokouh navabinejad kharazmi university, tehran, iran گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
ولی اله فرزاد | valiollah farzad kharazmi university, tehran, iran گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3198-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/136/article-136-448528.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|