راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۵۰-۵۹

عنوان فارسی انگیزه تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: دانشگاه یک موقعیت آموزش رسمی است و فراگیران برای این که در این موقعیت موفق شوند، باید یادگیری مؤثر داشته باشند. از دیدگاه آموزشی، انگیزه تحصیلی، ساختاری چند وجهی است که با یادگیری و پیشرفت تحصیلی مرتبط است. همچنین بین وضعیت انگیزش تحصیلی دانشجویان با رفتارهای پر خطر بهداشتی،  رابطه معناداری وجود دارد. بر این اساس بر آن شدیم تا به بررسی وضعیت انگیزه تحصیلی و برخی عوامل مرتبط در دانشجویان بپردازیم. روش‌ ها: مطالعه مقطعی-تحلیلی حاضر به بررسی انگیزه تحصیلی و برخی عوامل مرتبط در دانشجویان دانشکده های بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز پراخته است. 260 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها مقیاس انگیزش تحصیلی AMS می باشد. داده های گرد آوری شده به نرم افزار SPSS نسخه 19 وارد و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، آزمون t-test، آنالیز واریانس و همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره انگیزش تحصیلی افراد شرکت کننده در پژوهش 84/0±31/4، میانگین نمره انگیزش درونی 07/1±33/4، انگیزش بیرونی 1±78/4 و بی انگیزشی 47/1±83/2 بود. در این مطالعه تنها بین انگیزش بیرونی در حیطه های تنظیم بیرونی و همسان کردن با وضعیت تأهل و رشته بهداشت عمومی ارتباط معناداری مشاهده شد (Pvalue< 0.05). نتیجه‌گیری: با وجود انگیزش تحصیلی بالاتر از حد متوسط در کلیه حیطه‌ها در این مطالعه، ضروری است مطالعات گسترده‌تری در زمینه شناسایی عوامل مرتبط با انگیزه تحصیلی دانشجویان صورت پذیرد تا بتوان از این طریق موجبات رشد و شکوفایی هرچه بیشتر آنان را فراهم نمود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Educational Motivation and Some Related Factors in Students of Health and Nutrition School in Shiraz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: University is a formal education opportunity and because the students to be successful in this position, they must have effective learning. In terms of training, motivation is a multi-faceted structure that is associated with learning and academic achievement. Also there is a positive correlation between the motivations of students with health risk behaviors. Accordingly, we decided to check the status of educational motivation and some related factors in students. Methods: This cross-sectional study examined the educational motivation and some related factors in Health and Nutrition School in Shiraz University of Medical Sciences. 260 people were randomly selected and studied. AMS is to collect data on academic motivation scale. Data collected entered to the software spss-16 and by using the descriptive statistics, t-test, ANOVA and correlation were analyzed. Results: The mean score of academic motivation of the participants in the study, 84/0 ± 31/4, the mean intrinsic motivation 07/1 ± 33/4, external motivation 1 ± 78/4 and lack of motivation was 47/1 ± 83/2. In this study, only between the external motivation in the area of external regulation and matched with marital status and public health field was observed significant relationship (p< 0.05). Conclusion: Despite academic motivation above average in all areas in this study, are necessary more extensive studies to identify factors associated with academic motivation of students is done so as to thereby provide their further growth and prosperity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدمنصور کشفی | seyed mansour kashfi


مریم یزدانخواه | maryam yazdankhah


علی خانی جیحونی | ali khani jeyhooni


زهرا صداقت | zahra sedaghat


افروز حاجی پور | afroz hajipour



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-155-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-447047.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات