|
آموزش علوم دریایی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۸۸-۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش هیجانی با کیفیت زندگی کاری (مورد مطالعه کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)) |
|
چکیده فارسی مقاله |
پپژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش هیجانی با کیفیت زندگی کاری انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)به تعداد 624 نفر تشکیل دادهاند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان برابر با 234 نفر برآورد شد و این تعداد به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از بین جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها، سه پرسشنامه استاندارد در مقیاس پنج ارزشی لیکرت با عناوین پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973) با ضریب پایایی 86/0، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز (2005) با ضریب پایایی 82/0 و پرسشنامه مدیریت دانش شرون لاوسون (2004) با ضریب پایایی 88/0 بوده است. دادههای گردآوری شده به کمک آزمونهای K-S و رگرسیون چندگانه از طریق نرمافزار آماری SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان داد که 1- بین مدیریت دانش با کیفیت زندگی کاری رابطه معناداری وجود دارد و مدیریت دانش 1/67 درصد از تغییرات کیفیت زندگی کاری را از طریق ابعاد خلق دانش، ذخیره دانش، سازماندهی دانش، کسب دانش، کاربرد دانش و انتشار دانش تبیین میکند. 2- بین هوش هیجانی با کیفیت زندگی کاری رابطه معناداری وجود دارد و هوش هیجانی 7/61 درصد از تغییرات کیفیت زندگی کاری را از طریق ابعاد خودمدیریتی، خودآگاهی، مدیریت رابطه، آگاهی اجتماعی تبیین میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدیریت دانش، هوش هیجانی، کیفیت زندگی کاری، |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Knowledge Management and Emotional Intelligence with Quality of Work Life (Case Study of Imam Khomeini Naval Academy Staff) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to investigate the relationship between knowledge management and emotional intelligence with quality of work life. The research method was descriptive in terms of information collecting method and correlation type in terms of applied purpose. The statistical population of the study consisted of 624 staff members of Imam Khomeini Naval Academy. The sample size according to Morgan's table was estimated at 234 people and this number was selected by simple random sampling from the statistical population. The instruments for data collection were three standard questionnaires in the five-value Likert scale with Walton Work Quality Questionnaire (1973) with a reliability coefficient of 0.86, Bradbury and Graves (2005) with a reliability coefficient of 0.82 and knowledge management questionnaire Shron Lawson (2004) with a reliability coefficient of 0.88. Collected data was analyzed by SPSS-22 software using K-S and multiple regression tests. The results showed that 1- there was a significant relationship between knowledge management and quality of work life and knowledge management and 67.1% of the changes in quality of work life was through the dimensions of knowledge creation, knowledge storage, knowledge organization, knowledge acquisition, knowledge application and publishing knowledge. 2- There is a significant relationship between emotional intelligence and quality of work life. Emotional intelligence explains 61.7% of changes in quality of work life through dimensions of self-management, self-awareness, relationship management, social consciousness. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
پریناز بنیسی | استادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب (Islamic azad university of tehran west)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rmt.iranjournals.ir/article_27430_1b9f206d5cc5e295215dc8ea0ff0097c.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-440271.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|