این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 4 آبان 1404
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
، جلد ۱۹، شماره ۷۴، صفحات ۹۷-۱۲۷
عنوان فارسی
ارزیابی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشتههای فنی ـ مهندسی دانشگاه شهید بهشتی( قوّتها و ضعفها)
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشتههای فنی ـ مهندسی است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده به روش کیفی انجام شد. در این پژوهش به مصاحبه نیمهساختاریافته با اعضای هیئتعلمی، مدیران آموزشی و دانشجویان رشتههای فنی ـ مهندسی پرداخته شد. برای تحلیل نتایج مصاحبه به تحلیل محتوا با استفاده از شیوه مقولهبندی پرداخته و چون روند انجام مصاحبه براساس چارچوب مفهومی بهدست آمده از بررسی پیشینه بود، لذا از روش قیاسی (کل به جزء) در تحلیل محتوا و مقولهبندی دادههای کیفی استفاده شد. مقولات بهدستآمده مطابق با چارچوب بررسی فرهنگ یادگیری در سه سطح فردی با ابعاد: انگیزه یادگیری، نقش یادگیرنده، انتظارات دانشجویان از یادگیری، وظایف یادگیرنده؛ نهادی با ابعاد: تقدیر و تشویق نوآوری آموزشی، قوانین رسمی و غیررسمی، بهبود کیفیت زمینه یادگیری، توسعه هیئتعلمی، توانمندسازی ظرفیت آموزش؛ و تعاملی با ابعاد: فضای یادگیری، ساختار محتوا، اهداف، رسانه، ارزشیابی، روابط استادان با دانشجویان، استاد، چارچوب زمان طبقهبندی و ارائه شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان، رشتههای فنی ـ مهندسی، فرهنگ، یادگیری،
عنوان انگلیسی
Evalution of learning culture for students of technical – engineering of Shahid Beheshti University (strengths and weaknesses)
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this research is to know the weakness learning culture of technical students. This research is conducted applicable in terms of purpose and qualitative in terms of data collection. Semi-structured interviews was conducted with eight members of the faculty, educational administrators and technical-engineering students. Content analysis using the method of categorization conducted to analyze the results of interviews and since the interview was based on the conceptual framework derived from former studies, the deductive method (top-down) was used in content analysis and categorization of qualitative data. Achieved categories were classified and presented in accordance with the framework of a learning culture at three individual levels with dimensions: (motivation to learn, the role of the learner, students' expectations of learning, learner tasks), institutional level with dimensions: (cum encourage and education innovation, formal and informal rules, improvement in quality of learning context, faculty development, empowerment of training capacity) and interactive of with dimensions (learning environment, content structure, goals, media, appraisal, relationship between professors and students, professors, time frame.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا معارفوند |
دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
غلامرضا شمس مورکانی | shams mourkani
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
زهرا صباغیان |
استاد دانشکده دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://ijee.ias.ac.ir/article_50579_915bbf8f69aaf82ac81016ce882cf954.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2115/article-2115-440098.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات