این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 13 آبان 1404
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
، جلد ۱۹، شماره ۷۴، صفحات ۷۱-۹۵
عنوان فارسی
آگاهی و توجه استادان به اخلاق اجتماعی در اجرای فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری رشتههای فنی و مهندسی
چکیده فارسی مقاله
فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مفهوم جدیدی نیست و از دو فرض اساسی نشأت میگیرد: 1) یادگیری مستلزم تلاش فعالانه استاد و دانشجو است و 2) فراگیران مختلف به شیوههای متفاوتی یاد میگیرند. فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری استادان کل طرح درس و فعالیتهای آموزشی کلاس درس را منعکس میکند و بر پرورش مهارتهای اجتماعی و شناختی فراگیران تأثیر میگذارد. در این راستا، هدف این مطالعه بررسی میزان توجه به آموزههای اخلاق اجتماعی (پرورش مسئولیتپذیری، رعایت حقوق دیگران، نقد و استدلال، کارِ گروهی، همدلی) در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری از دید دانشآموختگان فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی ـ پیمایشی است و در انجام آن از روش کمّی استفاده شده است. جامعه آماری شامل 320 دانشآموخته کارشناسی مهندسی IT و مهندسی مکانیک در دانشگاه اصفهان بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 170 نفر از آنان انتخاب شد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه محققساخته گردآوری شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا، و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرانباخ 90درصد برآورد شده است. تجزیهوتحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-19 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش آمار توصیفی مشخصههای آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون t تکمتغیره استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که میزان توجه به آموزه همدلی در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری فنی و مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابلقبول است. میزان توجه به آموزه استدلال و نقد در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری فنی و مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابلقبول نیست. میزان توجه به آموزه کار گروهی در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابلقبول نیست. میزان توجه به آموزه رعایت حقوق دیگران در فعالیتهای ـ یاددهی یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابلقبول نیست. میزان توجه به آموزه مسئولیتپذیری در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابلقبول است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Professor`s awareness and attention to the teaching of social ethics in teaching-learning activities from the perspective of technical engineering graduates
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present research is to examine the attention degree of social ethics in teaching-learning activities. The present study is applied research and its method is descriptive-survey. Statistical population included all 320 graduates in IT and mechanical engineering at Isfahan University. Method of sampling was stratified random sampling. According to the Cochran's sample size formula 170 graduates were chosen as sample. Research data has been collected through questionnaire which is prepared by research. The validity of questionnaire is determined through content validity ratio and and the reliability of the questionnaire is estimated 0.90 by using Coronbach`s Alpha method. The analysis of this research is done by using statistical software SPSS-19 in two levels of descriptive and inferential statistics. In descriptive statistics, statistical characteristics such as frequency, percentage, mean and standard deviation and inferential statistics, T-test was used. The result showed that attention to the teachings of accountability in teaching-learning activities is meaningful and acceptable. Attention to the teachings of arguments and criticism in teaching-learning activities isn't meaningful and acceptable. Attention to the teachings of teamwork in teaching-learning activities isn't meaningful and acceptable. Attention to the teachings of respecting the rights of others in teaching-learning activities isn't' meaningful and acceptable. Attention to the teaching of responsibility taking in teaching-learning activities is meaningful and acceptable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجید امیری |
مربی گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، اصفهان
ستاره موسوی |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://ijee.ias.ac.ir/article_50578_fb16862c443966bab9d9b2d96b66438a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2115/article-2115-440097.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات