|
روانشناسی تحولی، جلد ۱۳، شماره ۵۲، صفحات ۳۶۵-۳۸۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش گوشدادن احترامآمیز به کودکان بر بهزیستی روانشناختی مادران |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی بسته آموزشی گوشدادن احترامآمیز به کودکان بر ارتقای بهزیستی روانشناختی مادران انجام شد. 42 زوج مادر و کودک به صورت در دسترس از یک مرکز پیشدبستانی شهر تهران انتخاب شدند. با استفاده از سیاهه رفتاری برای کودکان (آشنباخ و رسکورلا، 2001) و پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلر، 1979) برای مادران از نبود اختلالهای روانشناختی و رفتاری برای شرکتکنندگان اطمینان حاصل شد و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مادران هر دو گروه در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه به مقیاس بهزیستی روانشناختی (واریکـادینبورو، 2008) پاسخ دادند. مادران گروه آزمایش تحت آموزش گوش دادن احترامآمیز به کودکان و مادران گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری-مختلط (درونگروهی و بینگروهی) نشان داد که نمرههای بهزیستی روانشناختی گروه آزمایش و گواه در مرحله پیشآزمون تفاوت چندانی نداشت اما پس از مداخله نمرههای گروه آزمایش در پسآزمون به طور معناداری افزایش یافت و در پیگیری دوماهه نیز همچنان بالا بود. بنابراین میتوان از مداخلههای متمرکز بر ارتباط مادر-کودک به خصوص در زمینه گوشدادن مؤثر به کودکان برای ارتقای سطح بهزیستی روانشناختی مادران سود جست و از بروز برخی از اختلالهای آتی پیشگیری کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Respectful Listening to Children Package on Mothers’ Psychological Well-Being |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
this study aimed to examine the effectiveness of Respectful Listening to Children package on promoting mothers' psychological well-being. Forty two mother- child dyads were selected by available sampling method from a preschool setting in Tehran. The lack of psychological and behavioral disorders were examined in the participants: The children completed the CBCL (Achenbach & Rescorla, 2001) and the mothers completed the GHQ (Goldberg & Hillier, 1979).The participants were randomly assigned into either the experimental or control group. The mothers in both groups completed the Warwick- Edinburgh Mental Well-Being Scale (2008) at three stages of pre-test, post-test ,and two-month follow up. The mothers in the experimental group received the respectful listening to children package. The data were analyzed using multivariate analysis of variance with mixed procedure (between groups and within groups). The results indicated that in pre-test stage scores of psychological well-being in the two groups were not so different whereas in post-test stage scores of the experimental group were significantly higher than the scores of the control group, and the differences maintained after two month follow up. The findings suggested that interventions based on mother-child relationship, especially effective listening to children, may be used in promoting mothers' psychological well-being, and in preventing future problems in children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نازنین عابد | دکتری روانشناسی
شهلا پاکدامن | استادیار دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمدعلی مظاهری | mohammad ali استاد دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمود حیدری | دانشیار دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_533313_f19698db5c40a1693907b5df9186ba12.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/854/article-854-434733.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|