روانشناسی تحولی، جلد ۱۳، شماره ۵۲، صفحات ۳۵۱-۳۶۴

عنوان فارسی عادت‎های غذایی سال‌های اولیه زندگی و سبک‌های دلبستگی در دختران فربه
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش مقایسه عادت‎های غذایی سال‌های اولیه زندگی و سبک‌های دلبستگی دو گروه از دختران چاق و دارای وزن عادی 9 تا 11 سال بود. بدین منظور 150 دانش‌آموز چاق و 150دانش‌آموز دارای وزن عادی ساکن شهرستان رفسنجان با استفاده از روش نمونه‌برداری هدفمند انتخاب شدند و به پرسشنامه اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه روش‌های جامع تغذیه شدن (ماشر-ایزنمن، 2007) و سیاهه دلبستگی به والدین (گالون و رابینسون، 2005) پاسخ دادند. نتایج آزمون t مستقل نشان داد در زیرمقیاس‌های روش‌های تغذیه شدن (مانند استقلال عمل کودک، نظم‎جویی‎ هیجانی‎ با مواد غذایی، تشویق به تعادل و تنوع، استفاده از غذا به عنوان پاداش، مشارکت کودک در برنامه‌ریزی غذایی، اجبار به خوردن، ایجاد محدودیت با هدف سلامتی و با هدف کنترل وزن) بین دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد. بین سبک‌های دلبستگی دو گروه تفاوتی مشاهده نشد. همچنین نتایج، تفاوت میان وزن هنگام تولد دو گروه و شاخص توده بدنی بیشتر والدین گروه دختران چاق را نشان داد. یافته‌های این پژوهش در شناخت علل چاقی دوران کودکی، پیشگیری از چاقی و طراحی مداخله برای درمان آن کاربرد دارد و می‎توان با آموزش‌های مناسب برخی از عادت‎های غذایی را در بستر فرهنگ تعدیل کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عادت‎های غذایی، سال‌های اولیه زندگی، سبک‌های دلبستگی، چاقی،

عنوان انگلیسی Eating Habits of Early Years of Life and Attachment Styles Among Obese Girls
چکیده انگلیسی مقاله the aim of current study was to compare eating habits of early years of life and attachment styles of obese girls with normal weight girls.One hundred and fifty students with normal weight and 150 obese students were selected from Rafsanjan, Iran using purposive sampling method. The participants' age range was between 9 and 11 years.  The participants completed the Demographic Questionnaire, the Comprehensive Feeding Practices Questionnaire (Musher-Eizenman, 2007), and the Inventory of Parent Attachment (Gullone & Robinson, 2005). The results  of independent-samples t test indicated significant differences between the two groups in scores of  the Feeding Practices subscales (such as child control, emotion regulation with food, encourage balance/ variety, food as a reward, involvement, pressure to eat, restriction for health, restriction for weight). No differences were found between the groups in the scores of attachment styles. The two groups had different birth weight. The obese girls' parents had higher BMI than normal girls' parents. The findings can be used in understanding childhood obesity, obesity prevention, and designing therapeutic interventions. The findings suggested that certain eating habit can be modified through culturally appropriate training.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رویا کاظمی |
دکتری روان-شناسی بالینی

شقایق زهرایی |
استادیار دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

غلامرضا دهشیری |
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_533312_f6acf71d8a563fdf9ff3c145aed577e4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/854/article-854-434732.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات