این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ و تمدن اسلامی، جلد ۳، شماره ۲(پیاپی ۶ پاییز و زمستان ۱۳۸۶)، صفحات ۱۵۷-۱۸۲

عنوان فارسی رهیافتی بر تمدن و تمدن اسلامی از دیدگاه سید حسین نصر
چکیده فارسی مقاله دیدگاه نصر در مورد تمدن ، حکایت از پارادایم جدیدی در تعریف تمدن دارد؛ اوبرخلاف طیف قدیم یتر نظریه پردازان عرصه تمدن، فرهنگ درون تمدنی و هویتمستقل فرهنگی را شاخصه و مبنای شکل گیری تمدنها و مرزبندی های تمدنی به شمارمی آورد؛ بر این اساس وی تمدن ها را مبتنی بر جوهرۀ فرهنگی آنها، به تمدن سنتی وتمدن مدرن تقسیم بندی می کند؛ از این منظر، هر امری در تمدن های سنتی مبتنی برنوعی ارتباط با ماوراء الطبیعه و معنویت قدسی است، در حالی که در تمدن مدرن انسانخاکی فارغ از هر چیزی، منشاء و معیار تمام امور به شمار م یآید. با این رویکرد تمدناسلامی در ردیف تمدنهای سنتی قرار م یگیرد. در دیدگاه او، اسلام مُوجد تمدناسلامی است، از این رو ارکان آن نظیر قرآن، پیامبر(ص) و مسلمانِ مؤمن مبانی تمدناسلامی به شمار می آیند. وفادار بودن او به نظریات سنت گرایی باعث شده تا بیشتر بهکلیت و کمتر به اجزاء تمدن اسلامی بپردازد، این اعتقاد باعث نشده وی به تحولاتدرونی تمدن اسلامی علاقه نشان ندهد. دیدگاه سنت گرایانۀ او باعث شده تا بحث هایتطبیقی بسیار مفیدی در آثار او یافت شود که ما را در شناخت دنیای کنونی و به تَبَعآن، فهم صحیح و کامل تر تمدن اسلامی یاری می رساند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سید حسین نصر، تمدن، تمدن اسلامی، اسلام، قرآن، پیامبر(ص)،

عنوان انگلیسی An approach to civilization and Islamic civilization from Seyyed Hossein Nasr's view
چکیده انگلیسی مقاله Nasr's standpoint on civilization implies at a new paradigm in defining of it. He maintains that the constitution of all civilization and also their demarcation is based upon the inner culture of every civilization and its dependent nature.So He categorizes all civilizations based on their cultural content into traditional and modern. According to this view, every thing in traditional civilization is based on the relation with the sacred or the spiritual, while human being is secular, independent and autonomous in modern one. Considering this attitude, Islamic civilization is a traditional civilization; according to him, Islam brings forth Islamic civilization; so its fundamentals- prophet, k and faithful Muslim- are constituents of Islamic civilization. Being faithful to traditionalism leads him to regard the university of Islamic civilization and neglect its particulars, however, his opinion hasn't come to neglect and lose his interests to inner transformations of Islamic civilization. His traditionalist view results in some useful, comparative studies in his works which shall help us knowing our actual world and comprehending Islamic civilization more accurate and complete.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید علیرضا عالمی | seyed alireza
ندارد


نشانی اینترنتی http://jhcin.srbiau.ac.ir/article_4807_977.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/678/article-678-433901.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات