این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ و تمدن اسلامی، جلد ۱۰، شماره ۲(پیاپی ۲۰ پاییز و زمستان ۱۳۹۳)، صفحات ۱۱۱-۱۳۸

عنوان فارسی بازشناسی جایگاه مذهب در روابط اهل سنت کردستان و حکومت صفوی ‌(۹۰۷-۹۹۶ هـ)
چکیده فارسی مقاله سیاست دولت صفوی دارای رویکردی چندگانه بود. همین ویژگی تلقی از آن را به عنوان یک دولت شیعی با کارکردهای عقیدتی دشوار می‌سازد. این رویکرد چندگانه­ هم در پیش‌برد سیاست داخلی خود را نمایان می‌ساخت و هم در عرصه­ سیاست خارجی نمود می‌یافت؛ چنان‎که اتخاذ سیاست‎های عقیدتی، ارجحیت مصلحت بر حقیقت و اولویت واقع‎گرایی بر آرمان‎گرایی حاصل آن بود. پژوهش حاضر با ابتنا بر این نگرش، به روابط اهل سنت کردستان با حکومت صفوی می‌پردازد. یافته‌ها نشان می‌دهد که در طول قرن دهم هجری، خطوط کلی مذکور مبنای عمل و چارچوب اصلی سیاست دولت صفوی را در ارتباط با اهل سنت کردستان شکل می‌داده و شاهان صفوی روابط خود با کردان سنی مذهب را نه بر اساس رویکردها و سیاست‌های عقیدتی بلکه بر مبنای منافع و مصالح سیاسی، نگه‌داشت امرای کرد در چارچوب پیکره ایران و حفظ پایگاه اجتماعی خود در کردستان تنظیم می‌کرده‌اند. متقابلا، ساخت قدرت محلی در کردستان کارکردی دوگانه داشت: هم می‌توانست در جهت منافع صفویان باشد و هم این منافع را به‌خطر اندازد. عملکرد نیروهای موجود در این ساختار حاکی است که در کنش‌ها و واکنش‌های کردان سنی‌مذهب نیز، مذهب فاقد جایگاه محوری در تعاملاتشان با دولت صفوی بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کردستان، اهل سنت، صفویان، سیاست دینی،

عنوان انگلیسی A Reappraisal of the Place of the Doctrine (Mađhab) in the Relations between the Safavid State and the Sunnis of Kurdistan (907-996 A.H/1501-1588)
چکیده انگلیسی مقاله The Safavid state's policy had multiple approaches. This very feature makes it difficult to treat that state as a Shiite one with exclusively ideological functions. The multiple-criteria approach was exploited by the Safavids for the execution of their policies in both internal and foreign affairs as well. As the primary sources affirm, alongside the implementation of the Shiite doctrine (mađhab), there were also cases in their policies in which expediency took preference over the principles and realism took priority to the idealism. The article ahead, based on this attitude of the Safavids, examines the relations between the state and the Sunnis of Kurdistan. The findings show that throughout the 10thA.H/16th century, for the Safavid policy towards the Sunnis of Kurdistan, the mentioned main lines shaped the foundation for both the main framework and practice. The Safavid kings, rather than adopting strictly ideological policies and approaches, formulated the relations with the Sunni Kurds on the basis of political efficiency and interests, retaining Kurdish local governors (amīrs) within the realm of Iran, while preserving their own status in Kurdistan. Reciprocally, the structure of local power within Kurdistan itself had a dual functional role; it could serve and, at the same time, endanger interests of the Safavids. The performance of the existing forces within this structure suggests that the sectarian affiliation had no pivotal place in action and reaction on the part of the Sunni Kurds towards the Safavid state. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله the Safavids, religious policy, Kurdistan, the Sunnis

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jhcin.srbiau.ac.ir/article_7111_1343.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/678/article-678-433771.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات