تاریخ و تمدن اسلامی، جلد ۱۳، شماره ۱(پیاپی ۲۵ بهار و تابستان ۱۳۹۶)، صفحات ۷۵-۱۰۰

عنوان فارسی یأجوج و مأجوج: تحولاتِ شناختی مسلمانان درباره زیستگاه آنان تا دوره مغول
چکیده فارسی مقاله داستان قوم یأجوج و مأجوج و خروج فرجامین و هولناک آنان، در سنت دینی اسلامی جایگاه ویژه­ای دارد، از این­رو جغرافی­نویسان و مورخان مسلمان نیز تمایل داشتند که مکان و موقعیت این قوم را که بر اساس روایت‌های دینی در بخشی از این جهان مسکن دارند، به دست دهند. در این میان، متغیر اوضاع و شرایط تاریخی در مکان­یابی یأجوج و مأجوج از اهمیت بسیار برخوردار بود. در پژوهش حاضر با استفاده از روش تاریخی-تحلیلی و از طریق بازخوانی و برآورد اطلاعات منابع پیش و پس از حمله­ مغول، نحوه­ تأثیرگذاری مؤلفه‌های تاریخی و فرهنگی دوره­ مغول بر پندار مسلمانان درباره­ موقعیت جغرافیایی یأجوج و مأجوج بررسی شده است. یافته­های تحقیق نشان می­دهد که هرچند اغلب منابع تا پیش از حمله­ مغول، مکان زندگی یأجوج و مأجوج را منطبق بر زیست‌بوم اصلی قوم مغول در نظر می­گرفتند، در دوره­ پس از حمله­ مغول، به سبب افزایش دانش جغرافیایی مسلمانان، این ­دو از هم تفکیک شدند و سرزمین یأجوج و مأجوج در مناطق دورتر و ناشناخته­ آن‌سوی زیست‌بوم مغولان مکان­یابی گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یأجوج و مأجوج، مغول، سنت جغرافیایی، سَدّذوالقَرنَین،

عنوان انگلیسی Gog and Magog: Muslim Perception of their Location until The Mongol Era
چکیده انگلیسی مقاله The story of Gog and Magog and their final and dreadful exodos has a prominent aspect in the Islamic religious traditions. Thus, Muslim geographers and historians sought to locate their whereabouts, which according to religious narratives are to be found somewhere in this world. Meanwhile, the variable of historical situation and circumstances played a significant role in locating the whereabouts of the Gog and Magog. Using a historical analytical method and through a reexamination of the sources which related to before and after the Mongol invasion, the present paper studies the impact of  the Mongol invasion on the Muslim perception of the Gog and Magog's geographic location. Although most of the sources consider probable that the whereabouts of the Gog and Magog was in the lands of the Mongolian tribes, increasing the geographic knowledge of the Muslims after  Mongol invasion led them to distinguish between the two realms. Hence, the land of the Gog and Magog was located in lands far and beyond the lands of the Mongols.   References Abī Dāwūd, Sulaymān, Musnad Abī Dāwūd, Revised by Muḥammad b. ʿAbd al- Muḥsin al- Turkī, (1st ed.), 4 Chapters, Egypt, Dār Hadjir, 1419 AH/ 1998 AD. Abu al- Fidāʾ, Ismāʿīl b. ʿAlī, Taḳwīm al- Buldān, Cairo, Maktaba al- Thaḳāfiyya al- Dīniyya, 2007 AD/ 1427 AH. Ashtiani, Abbas Eqbal , Tārīkh- i Mughūl, (8th ed.), Tehran, Amīrkabīr, 1384/ 2005. Baghdādī, Ṣafī al- Dīn ʿAbd al-Muʾmin b. ʿAbd al- Ḥaḳḳ, Maraṣid al- IṭṭilaʿʿAlā Asmāʾ al- Amkina wa al- Biḳāʿ,Revised by ʿAlī Muḥammad Badjāwī, 3 Chapters, Beirut, Dār al- Djīl, 1412 AH/ 1991 AD. Bakrān, Muḥammad b. Nadjīb, Djahān- Numā, Revised by Mohammad-Amin Riahi, Tehran, Ebne Sina Library, 1342/ 1963. Bakri, Abdallāh b. ʿAbd al ʿAzīz, al- Masālik  wal- mamālik, Revised by Van Leeuwen & André Ferré,2 Chapters, Beirut, Dār al- Maghrib al- Islāmī, 1922/ 1300. Balʿamī, Abū ʿAlī, Tārīkh- Nāma- yi Ṭabarī, Revised by Mohammad Roshan, Tehran,Surūsh- Alburz, , 1378/ 1999. Bīrūnī, Abū Rayḥān Muḥammad b. Aḥmad, Āthār al- Bāḳiya ʿAn al- Ḳurūn al- Khāliya, Revised by Parviz Azkaei, Tehran, Mīrāth- i Maktūb, 1380/ 2001. Bosworth, C.E, "YADJUDJ WA-MADJUDJ", The Encyclopaedia of Islam, 2edition, vol XI (11), Leiden, Brill, 2002. Dānī, ʿUthmān b. Saʿīd, al- Sunnan al- Wārida fī al- Fitan wa Ghawāʾilihā wa al- Sāʿa wa Ashratihā, Revised by Rezaʾ Allāh b. Muḥammad Idrīs al- MubārakFūrī, (1st ed.), al- Riyadh, Dār al- ʿĀṣimat, 1416 AH/ 1995 AD. Dīnawarī, Abū Ḥanīfa Aḥmad b. Dāwūd, Akhbār al- Ṭiwāl, Revised by ʿAbd al- Munʿim ʿĀmir wa Djamāl al- Dīn Shīāl, Qom, Manshūrāt al- Raḍī, 1368/ 1989. Djūzdjānī, Minhādj al- Dīn Sirādj, Ṭabaḳāt- i Nāṣirī, Revised by ʿAbd al- Ḥay Ḥabībī, Tehran, Dunyā- yi Kitāb, 1363/ 1984. Donzel, E. & Schmidt, A., Gog and Magog in Early Syriac and Islamic Sources, Brills Inner Asian Library )vol.22), London, Brill, 2009. Haft Kishwar yā Ṣūrat al- Aḳālīm, Revised by Manouchehr Sotodeh, Tehran, Bunyād Farhang- i Iranī, 1353/ 1974. Hudūd al- ʿĀlam min al- Mashriḳ Alā al- Maghrib, Revised by Manouchehr Sotodeh, Tehran, Ṭahūrī, 1362/ 1983. Ibn ʿAbd al- Hādī al- Maḳdisī, Muḥammad b. Aḥmad, Faḍāʾil al- Shām, Revised by ʿĀdil Ibn Saʿd, Beirut, Dār al- Kutub al- ʿIlmiyyat, 1422 AH/ 2001 AD. Ibn ʿArabī, Muḥyi al- Dīn, Muḥāḍarāt al- Abrār wa Musāmarāt al- Akhyār, Revised by Muḥammad ʿAbd al- Karīm, Beirut, Dār al- Kutub al- ʾIlmiyya, 1422 AH/ 2001 AD. Ibn ʿArabshāh, Aḥmad b. Muḥammad, Fākihat al- Khulafā wa- Mufākahat al- Ẓurafāʾ, Revised by Ayman ʿAbd al- Djabbār al- Djīrī, Cairo, Dār al- Āfāḳ al- ʿArabiyya, 1421 AH/ 2000 AD. Ibn ʿAsākir, ʿAlī b. Ḥasan, Taʾrikh madīnat Dimashḳ, Revised by ʿAlī Shīrī, 80 Chapters, Beirut, Dār al- fikr, 1994 AD/ 1415 AH. Ibn Athīr, ʿIzz al- Dīn Abū al- Ḥasan ʿAlī b. Muḥammad, al-Kāmil fī al- Tāʾrikh, Beirut, Dār al- Ṣadir, 1385 AH/ 1965 AD. Ibn Baṭṭūṭa, Muḥammad b. ʿAbdallāh, Riḥla-yi Ibn Baṭṭūṭa, Revised by  ʿAbd al- Hādī Tāzī, Riyadh, Akādimiyyat al- Mamlakat al- Maghribiyyat, 1417 AH/ 1996 AD. Ibn Faḍl Allāh ʿUmarī, Aḥmad b. Yaḥyā, Masālik al- Abṣār wa mamālik al- amṣar,27 Chapters, (1st ed.), Abu Dhabi, al- Madjmaʿ al- Thaghāfī, 1424 AH/ 2003 AD. Ibn Faḳīh, Aḥmad b. Muḥammad, al- Buldān, Revised by Yūsuf al- Hādī, ʿĀlam al- Kutub, Beirut, 1416 AH/ 1995 AD. Ibn Ḥanbal, Abū ʿAbdallāh Aḥmad b. Muḥammad, Musnad al- Imām Aḥmad b. Ḥanbal, Revised by Shuʿayb al- arnaʾūt & ʿĀdil Murshid & Akharūn (1st ed.), Mūʾasisat Risālat, 1421 AH/ 2000 AD. Ibn Ḥawḳal,Abī al- Ḳāsim b. Ḥawḳal Naṣībī, Ṣurat al- Arḍ, Beirut, Dār Ṣādir,1938/ 1316. Ibn Khurdadhbih, ʿUbaydallāh b. ʿAbdallāh, al- Masālik wa al- Mamālik, Beirut, Dār Ṣādir, Ofsted Leiden, 1992/ 1370. Ibn Mādja, Abū ʿAbdallāh Muḥammad b. Yazīd, Sunnan Ibn Mādja, Muḥammad Fu'ād ʿAbd al- Bāḳī, 2 Chapters, Dār Iḥyāʾ al- Kutub al- ʿArabiyya- Fayṣal ʿĪsā al- Bābī al- Ḥalabī, (Und.). Ibn Rusta, Aḥmad b. ʿUmar, al- aʿlāḳ al- Nafīsa, Beirut, Dār Ṣādir, 1892/ 1270. Ibn Wardī, Sirādj al- Dīn ʿUmar b. Muẓaffar, Kharīdat al- ʿAdjāʾib wa Farīdat al- Gharāʾib, Revised by Anwar Maḥmūd Zanatī, Cairo, Maktaba al- Thaḳāfat al- Dīniyya, 1428 AH/ 2007 AD. Ibn Waṣīf Shāh, Ibrāhīm, Mukhtaṣar ʿAdjāʾib al- Dunyā, Revised by sayyid Ḥasan Kasrawī, Beirut, Dār al- Kutub al- ʿIlmiyya, 1421 AH/ 2000 AD. Iṣṭakhrī, Ibrāhīm b. Muḥammad, al- Masālik wa al- Mamālik, Revised by Aḥmad b. Sahl Abūzayd, Beirut, Dār Ṣādir, 1927/ 1305. Gardīzī, Abī Saʿīd ʿAbd al- Ḥay b. Ḍaḥḥāk, Zayn al- Akhbār, Revised by ʿAbd al- Ḥay Ḥabībī, Tehran, Dunyā- yi Kitāb, 1363/ 1984. Ghorashi, Amanollah, Iran Nāmak, Tehran, Hermes publications, 1380/ 2001. Ḳazwīnī, Zakariyyāʾ b. Muḥammad, Āthār al- Bilād wa Akhbār al- ʿIbād,Beirut, Dār al- Ṣadir, 1998/ 1376. Ibid, ʿAdjāʾib al- Makhlūḳāt wa- Gharāʾib al- Mawdjūdāt, Revised by Muḥammad b. Yūsuf Ḳāḍī, Cairo, Maktaba al- Thaḳāfiyya al- Dīniyya, 2006/ 1384. Ḳurṭubī, Abū ʿAbdallāh Muḥammad, al- Djāmiʿ li- Aḥkām al- Ḳurʾān (Tafsīr al- Ḳurṭubī), Revised by Aḥmad Baradūnī & Ibrāhīm Aṭṭafayyash, Cairo, Dār al- Kutub al- Miṣriyya, 1384 AH/ 1964 AD. Maḳatil b. Sulaymān, Tafsīr- i Maḳātil b. Sulaymān, Revised by ʿAbdallāh Maḥmūd Shaḥāta, Beirut, Dār al- iḥyāʾ al- turāth al-ʿArabiyya, 2002 AD/ 1423 AH. Maḳdisī, Mutahhar b. Ṭāhir, Āfarīnish wa Tāʾrīkh, Trans. Mohammad-Reza Shafiei Kadkani, Tehran, Intishārāt- i Āgah, 1374/ 1995. Ibid, al- Badʾ wa ʾl- Taʾrīkh, Maktaba al- Thaḳāfa al- Dīnīyya, (Und.). Maḳrīzī, Aḥmad b. ʿAlī, al- Mawāʿiẓ wa al-Iʿtibār Fī Dhikr al-Khiṭaṭ wa ʾl- Āthār, Revised by Aīman Fawād Sayyid, London, Al-Furqan Islamic Heritage Foundation, 1422 AH/ 2001 AD. Marwazī, Abū ʿAbdallāh Nuʿaym b. Ḥammād, Kitab al- Fitan, Revised by Samīr Amīn al- Zuhayrī, (1st ed.), Cairo, Maktaba al- Tawḥīd, 1412 AH/ 1991 AD. Muslim b. al- Ḥadjdjādj, Ṣaḥīḥ- i Muslim, Revised by Muḥammad Fawād ʿAbd al- Bāḳī, Dār Iḥyā al- Turāth al- ʿArabī, (Und.). Muḳaddasī (Maḳdisī), Shams al- Dīn Abī ʿAbdallāh, Aḥsan al- Taḳāsīm fī Maʿrifat al- Aḳālīm, Beirut, Dār Ṣādir, (Und.). Mustawfī, Hamdallāh, Taʾrikh-i Guzida, Revised by Abdolhossein Navaei, Tehran, Amīr Kabīr, 1985/ 1364. Nasāʾī, Abū ʿAbd al- Raḥman Muḥammad, al- Sunnan al- Kubrā, Revised by Ḥasan ʿAbd al- Munʿim Shalabī, ( 1st ed.), Beirut, .), Muʾassasat al-Risalah, 1421 AH/ 2000 AD. Nasawī, Shihāb al- Dīn Muḥammad, Nafthat al- Maṣdūr, Revised by Amir-Hoseyn Yazdgerdi, Tehran, Nashr- i Wīrāstār, 1370/ 1991. Rāzī, Fakhr al- Dīn Abū ʿAbdallāh Muḥammad, Mafātiḥ al- Ghayb( Tafsīr al- Kabīr), ( 3rd ed.), Beirut, Dar al-Ihyaʾ al – Turath al-ʿArabī, 1420 AH/ 1999 AD. Shāfʿī, Abū al- Ḥasan ʿAlī b. Aḥmad, al- Wasīṭ Fī Tafsīr Ḳurʾān al- Madjīd, Revised by ʿĀdil Aḥmad ʿAbd al- Mawdjūd wa Ākharīn, (1st ed.), Beirut,  Dār al- Kutub al- ʿIlmiyya, 1415 AH/ 1994 AD. Shabānkārihʾī, Muḥammad b. ʿAlī b. Muḥammad, Madjmaʿ al- Ansāb, Revised by Mīr Hāshim Muḥaddith, Tehran, Amīrkabīr, 1381/ 2002. Ṭabarī, Muḥammad b. Djarīr, Djāmiʿ al- Bayān fī Taʾwīl al- Ḳurʾān , Revised by Aḥmad Muḥammad Shākir, (1st ed.), Muʾassasat al-Risalah, 1420 AH/ 1999 AD. Ibid, Taʾrīkh al- Umam wa al- Mulūk, Revised by Muḥammad abū ʾl- Faḍl Ibrāhīm, Beirut, Rawāʾʿal- Turāth al- ʿArabī, 1387 AH/ 1967 AD. Ṭabbākh, Muḥammad Rāghib, Dhul- Ḳarnayn wa Sadd al- Ṣīn Man Huwa Wa ayn Huwa, Kuwait, Dār Ghirās, 1421 AH/ 2000 AD. Ṭanṭāwī Djawharī, "Yādjūdj wa Mādjūdj Hamān Tatar wa Mughūl Ast", Trans. al- Hilāl, Armaghān, Vol.14, No.9, November 1933/ 1312. The Torah, The Five Books of Moses, A New JPS Translation of The Holy Scriptures according to the Masoretic text, 3d ed, Skokie, Illinois, Varda Books, 2001. Tirmidhī, Muḥammad b. ʿĪsā, Sunan al- Tirmidhī, Revised by Aḥmad Muḥammad Shākir & Muḥammad Fawād ʿAbd al- Bāḳī & Ibrāhīm ʿAtwah ʿAwaḍ, (2nd ed.), 5 Chapters, egypt, Shirkat Maktabat wa Maṭbʿat Muṣṭafā al- Bābī al- Ḥalabī, 1395 AH/ 1975 AD. Tregelles, S., P., The Book of Revelation in Greek Edited from Ancient Authorities, New York, Cambridge University Press, 2009. Tuell, S., Ezekiel, Michigan, Baker Books, 2009. ʿUnṣūr al- Maʿālī, Kay Kāʾūs b. Iskandar, Ḳābūs- Nāma, Revised by Gholamhossein Yousefi, Tehran, Intishārat- i ʿIlmī wa Farhangī, 1383/ 2004. Yaʿḳūbī, Aḥmad b. Abī Yaʿḳūb, Taʾrīkh al- Yaʿḳūbī, Beirut, Dār al- Ṣādir, (Und.). Yāḳūt Hamawī, Yaʿḳūb b. ʿAbdullāh, Muʿdjam al-buldān, Beirut, Dār ṣādir, 1995 AD/1415 AH. Zamakhsharī, Abū ʾl- Ḳāsim Maḥmūd, al- Kashshaf ʿan Ḥaḳāyiḳ Ghawāmiḍ al- Tanzīl wa ʿUyūn al- Aḳāwīl fī Wudjūh al- Taʾwīl,Revised by ʿAbd al- Razzāḳ al- Mahdī, 4Chapter, Beirut, Dar al-Ihyaʾ al – Turath al-ʿArabī, (Und.). Zuhrī, Abūbakr ʿAbdallāh Muḥammad b. Abībakr, al- Djughrāfiya, Revised by Muḥammad Ḥadjdj Ṣādiḳ, Trans. Hosein Gharechanloo, Tehran, Ministry of Culture and Islamic Guidance, 1382/ 2003.        
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مدرس سعیدی |


مصطفى جرفى | جرفى



نشانی اینترنتی http://jhcin.srbiau.ac.ir/article_10916_5ac9aee36017062b3205a0f295f03564.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/678/article-678-433746.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات