این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در علوم دندانپزشکی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۴۴-۱۵۰

عنوان فارسی بررسی تاثیرروشهای مختلف آموزش بر میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی از عوارض مصرف دخانیات در حفره دهان
چکیده فارسی مقاله خلاصه: سابقه و هدف: آگاهی دادن به جامعه از عوارض مصرف دخانیات در حفره‌ی دهانی از مسئولیت­های دندانپزشکان است. با توجه به اهمیت آگاهی ازعوارض مصرف دخانیات درترک سیگار و نیز تاثیر آن برروی انتقال به بیماران، لذا  این تحقیق با هدف بررسی تاثیر یک دوره آموزش حضوری و یک دوره آموزش غیر حضوری  و مقایسه آن با گروه شاهد بر میزان آگاهی از عوارض مصرف دخانیات در حفره‌ی دهان انجام شد. مواد و روش­ها: تحقیق به روش تجربی بر روی تعداد60نفر از دانشجویان دندانپزشکی  ترم ششم  انجام شد. میزان آگاهی ایشان از عوارض مصرف دخانیات بر روی حفره‌ی دهانی با تعداد 10 سؤال در مورد عوارض مصرف دخانیات در حفره‌ی دهانی به عنوان پیش آزمون تعیین شد. به هر سؤال یک نمره اختصاص داده شد. دانشجویان درمطالعه به 3 گروه تقسیم شدند. در  گروه تجربی 1 دوره‌ی آموزشی 90 دقیقه‌ای با استفاده از اسلاید و توسط استاد مربوطه و به گروه تجربی 2 لوح فشرده از همان محتویات  آموزش و به صورت غیر حضوری و در گروه شاهد اقدامی انجام نشد. بعد از 3 هفته مجدداً همان آزمون از همه‌ی دانشجویان به عمل  آمد. تغییرات آگاهی از عوارض مصرف سیگار در 3 گروه با آزمون کروسکال والیس مورد قضاوت آماری قرار گرفت. یافته ها:  افراد سه گروه از لحاظ سن و جنس مشابه بودند. (0/7>P) میزان تغییرات آگاهی درگروه شاهد  0/93±35/  ودرگروه تجربی 2 تجربی 2  0/75±1/15و           و درگروه تجربی 1  ، 0/81±3/15 بود. (001/>P) نتیجه گیری: به نظر می­رسد که آموزش سبب افزایش میزان آگاهی از عوارض مصرف دخانیات می­شود و روش آموزش حضوری (سنتی) نسبت به روش آموزش غیر حضوری (مجازی) در آگاهی از عوارض مصرف دخانیات ارجح می­باشد. کلمات کلیدی: مصرف دخانیات، روش آموزش، دانشجویان دندانپزشکی، آگاهی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مصرف دخانیات، روش آموزش، دانشجویان دندانپزشکی، آگاهی

عنوان انگلیسی The effects of education method on the awareness level of dental students in regard with side effects of smoking in the oral cavity
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: One of the concerns of the community for all people, as well as dental students, is awareness of the side effects of tobacco on oral cavity. Understanding the importance of knowledge` about smoking side effects and patient`s affection, this study was investigated and assessed face to face training course, distance training course, lack of training (control Group) and its effect on the awareness level of cases about side effects of tobacco use in the oral cavity. Materials and Methods: The experimental study carried out on all dental students in 6th semester that had practical oral medicine. Their awareness level was identified on the effects of smoking in the oral cavity by asking 10 questions about the side effects of tobacco use in the oral cavity. A score was assigned to each question, students were divided into 3 group. In one of the case group 90 minute intensive course was done by using slides and in the other case group 2 compact training modules had given in order to check it out in form of non- attending training and in the control group no action was taken. After 3 weeks, the students were taken the same tests. Changing the awareness of the effects of smoking in the 3 groups were analyzed with the Kruskal-Wallis test. Results: the three groups were similar through sex and age. (P< 0.7)  The awareness difference in the first control group were 0.350.93, in the distance training course 1.150.75, and in face to face training course were 3.150.81(P< 0/001). Conclusion: It seems, the training  increases the awareness level  and face to face educational methods (traditional) compared to distance training course (non-verbal learning or virtual learning) is preferred in regard with the awareness level on the effects of tobacco use. Keywords: Smoking, Education method, Dental students, Awareness  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Smoking, Education method, Dental students, Awareness

نویسندگان مقاله آرزو علایی | arezoo alaee
azrad tehran university dental branch
دانشکده دندانپزشکی ازاد تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

ترانه فرخ نیا | taraneh farokhnia
azrad tehran university dental branch
دانشکده دندانپزشکی ازاد تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

ناصر ولایی | naser valai
faculty member of thalasemia research center, mazandaran ,iran
دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

الهه تقی نژاد | elahe taghinejad



نشانی اینترنتی http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1037-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/227/article-227-432212.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مطالعه اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات