مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۵۷۱-۵۸۶

عنوان فارسی بخش‌بندی مشتریان بر اساس واکنش آنها به بازاریابی شبکه‎های اجتماعی (مطالعۀ موردی: اینستاگرام)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به بخش‎بندی مشتریان بر اساس واکنش آنها نسبت به بازاریابی و فروش در شبکه‎های اجتماعی می‎پردازد. اطلاعات این تحقیق توصیفی ـ اکتشافی، از طریق پرسشنامه گردآوری می‎شود. جامعۀ آماری آن شامل 14000 فالور (دنبال‎کننده) در پیج (صفحه) خاصی از اینستاگرام است که 224 نفر به‎صورت تصادفی برای نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها نیز از روش خوشه‎بندی دومرحله‎ای استفاده شده است که در نهایت مصرف‎کنندگان به پنج خوشۀ اصلی (فعالان، مبلغان، بی‎اعتنایان، غیرفعالان و مخالفان) بخش‎بندی شدند. شواهد حاکی از آن است که دو گروه فعالان و مبلغان بسیار تحت تأثیر تبلیغات در شبکه‎های اجتماعی قرار می‎گیرند و مهم‎ترین محرک‎ آنها، درگیری به برند، تمایل به خرید و تبلیغات دهان به دهان است. فعالان با اختصاص 3/18 درصد از حجم جامعه، تحت تأثیر‎ترین گروه‎ هستند و اغلب افراد این گروه را زن‎های مجرد شکل داده‎اند. پس از آن، مبلغان نیز نشان دادند که تحت تأثیر بازاریابی در شبکه‎های اجتماعی قرار می‎گیرند. مبلغان 1/24 درصد جامعه را تشکیل می‎دهند و بزرگ‎ترین خوشه در بین پنج خوشه هستند. مهم‎ترین تفاوت مبلغان با فعالان، بی‎تمایلی آنها به خرید است. در مجموع، حجم شایان توجهی از جامعه (4/42 درصد) به بازاریابی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام واکنش مثبت نشان داده‎اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Segmenting Costumers Based on Their Reactions to Social Networks Marketing on Instagram
چکیده انگلیسی مقاله Since customers react differently to business and marketing on social networks, the researcher is looking for segmenting customers into different categories according to their reaction to marketing in social networks. The present study is a descriptive-exploratory research and the data were collected through a questionnaire. The population of 14,000 follower of the researcher’s personal page on Instagram were analyzed and a sample 224 members were randomly selected. To analyze the data, a two-step clustering method was applied. As a result, five distinct clusters (the active, the talker, the hesitant, the passive and the averse) were identified. Two segments were reported to be highly influenced by social networks marketing in terms of brand engagement, purchase intention and word of mouth advertisement (WOM). The "Active" are the most influenced group including 18.3% of the population most of whom are single girls or women. The next group that are influenced the most by social networks marketing is the "Talker". This group represents 24.1% of the population, the most populated group. The "Talker" are different from the "Active" in term of their intention to purchase. Totally, 42.2% of the population are reported to be influenced by social networks marketing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله راشین قهرمان |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی ـ گرایش بازاریابی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مسعود کیماسی |
استادیار گروه mba، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

علی حیدری |
استادیار گروه mba، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_62217_14759f51f87ac9aa288736639c75a983.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-428515.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات