مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۴۴۹-۴۷۶

عنوان فارسی اولویت‌بندی گزینه‌های سرمایۀ نامشهود در تدوین مزیت رقابتی از طریق فرایند تحلیل شبکه‌ای (مطالعۀ موردی: شرکت‌های خصوصی در حوزۀ فناوری اطلاعات)
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه‌بندی مؤثرترین گزینه‌ها برای خلق مزیت رقابتی پایدار شرکت‌های فناوری اطلاعات در ایران است. در این پژوهش به‎کمک خبرگانِ سه شرکت مطرح فناوری اطلاعات در این حوزه، مهم‌ترین سرمایه‌های نامشهودی (سرمایۀ فکری، سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ معنوی) که در تدوین مزیت رقابتی برای شرکت‌های فناوری اطلاعات نقش مهمی دارند، شناسایی و رتبه‎بندی شدند. با مطالعۀ ادبیات و ایجاد پنل خبرگی، برای سه گزینۀ سرمایۀ فکری، سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ معنوی، در مجموع 16 زیرگزینه استخراج گردید. برای مزیت رقابتی نیز پنج معیار قیمت، پشتیبانی، طراحی، تصویر و کیفیت در نظر گرفته شد که رتبه‌بندی گزینه‌ها بر اساس این معیارها، از طریق فرایند تحلیل شبکه‌ای صورت پذیرفت. نتایج فرایند تحلیل شبکه‌ای نشان داد سرمایۀ فکری در مقایسه با سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ معنوی در خلق مزیت رقابتی در شرکت‌های فناوری اطلاعات، نقش مهم‌تری دارد. همچنین در رتبه‌بندی زیرگزینه‌ها، سرمایۀ انسانی بالاترین رتبه را در کسب مزیت رقابتی در این حوزه به دست آورد. عنصر رابطه‌ای، چشم‌انداز محوری/ ارزش محوری و سرمایۀ رابطه‌ای/ مشتری، در رتبه‌های بعدی اهمیت در تدوین مزیت رقابتی پایدار قرار گرفتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prioritizing Intangible Assets in developing Competitive Advantage through the Process of Network Analysis: The Case of Information Technology Private Corporations
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to identify and rank the most effective elements to create sustainable competitive advantage in information technology companies. In this study, with the help of a couple of experts from three information technology organizations, the most important intangible assets (intellectual capital, social capital and spiritual capital) were identified as alternatives to the ranking of competitive advantage. Having reviewed the related literature and developed a panel of expertise, 16 sub-options extracted for the intellectual, social and spiritual capital. Five criteria of price, support, design, image and quality were taken into account for competitive advantage and the ranking of alternatives based on these criteria was carried out through the process of network analysis. The results of the network analysis showed that compared to social and spiritual capital, intellectual capital can have a more important role in creating competitive advantage in IT companies. Besides, regarding rating of sub-options, human capital ranked the highest in gaining the competitive advantage. Interface element, vision-orientation/value- orientation ​​and relational/client capital were respectively the next ranks in making sustainable competitive advantage
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمزه خواستار |
استادیار گروه کسب وکار، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

محمدرضا شیخ عطار | mohammad reza sheykh attar
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

محمد قربانی‎فر | قربانی‎فر
دانشجوی دکتری کارآفرینی سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین (Islamic azad university of qazvin)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_62018_46f9e17b4c713188a97f2932ecb8c332.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-428510.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات