خانواده و پژوهش، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۷-۳۰

عنوان فارسی آسیب‌شناسی فرآیند برقراری ارتباط در فرآیند یاددهی- یادگیری از دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان دبیرستانهای شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله آسیب‌شناسی فرآیند برقراری ارتباط در فرآیند یاددهی- یادگیری از دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان دبیرستانهای شهر اصفهان افسانه عبدلی1 فاطمه زین‌الدینی میمند2 دکتر محسن آیتی3 چکیده این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است و هدف آن شناسایی آسیبهایروشهای برقراری ارتباط در مقطع متوسطه شهر اصفهان است. جامعه آماری، کلیه دبیران و دانش­آموزان مقطع متوسطه شهرستان اصفهان بوده که شامل 8097 دبیر و 140250دانش‌آموز بوده است. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی طبقه‌ای است که با در نظر گرفتن میزان افت آزمودنی، نمونه آماری با استفاده از فرمول حجم نمونه برای دو گروه به ترتیب 110 و 240 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق­ساخته با 21 سؤال بسته- پاسخ و یک سؤال باز- پاسخ بوده که روایی محتوایی آن به تائید صاحب‌نظران رسیده و روایی سازه آن سنجیده شده است. ضریب پایایی پرسشنامه مربوط به دبیران و دانش‎آموزان با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 98/0 و 97/0 به‌دست‌آمده است. یافته‌های حاصل از تحقیق نشان داد که میزان آسیبهایروشهای برقراری ارتباط ازنظر دبیران و دانش‌آموزان بیش از میانگین نظری است. ازنظر دبیران بیشترین میانگین موارد آسیب‌زا بی‌حوصلگی و کسالت معلم در کلاس، تعارض میان گفتار و عمل معلم و ناامید کردن دانش‌آموزان از آینده ادامه تحصیل است. دانش‌آموزان بیشترین میانگین آسیبها را مربوط به تبعیض قائل شدن میان دانش‌آموزان و برخورد نامناسب معلم با مشکلات انضباطی و درسی دانش‌آموزان می‌دانند. همچنینمیان دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان دربارۀ آسیبها تفاوت معنادار وجود دارد. کلید واژگان: آسیب‌شناسی، برقراری ارتباط، فرآیند یاددهی- یادگیری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 13/3/95 تاریخ پذیرش: 31/2/96 1. دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت،دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)afssanabdoli@gmail.com 2. مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی، واحد نهبندانFatete_z@yahoo.com 3. دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجندayati_mohsen@yahoo.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Obstacles to Establishing Relationships in the Teaching-Learning Process from the Viewpoint of High School Teachers and Students in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله Obstacles to Establishing Relationships in the Teaching-Learning Process from the Viewpoint of High School Teachers and Students in Isfahan A. Abdoli [1] F. Zeinedini Meimand [2] M. Ayati, Ph.D. [3] The present descriptive survey aimed to identify the obstacles to building and maintaining relationships in the teaching-learning process from the viewpoint of high school teachers and students in Isfahan. The statistical population of the study comprised all high school teachers and students in Isfahan (8097 and 140250 individuals, respectively). Cluster sampling method as well as random stratified sampling method were used and through taking into account the dropout rate, the sample size was determined to be 110 and 240, respectively. The instrument consisted of a self-devised questionnaire with 21 close-ended items and one open-ended item. The content validity of the instrument was confirmed by specialists and its construct validity was examined. Cronbach's alpha coefficients obtained for the reliability of “Teachers” and “Students” Questionnaires were 0.98 and 0.97, respectively. Results revealed that from the viewpoint of teachers and students the extent of obstacles to establishing relationships was higher than the theoretical average. Teachers attributed the most prevalent obstacles to building positive relations to teachers’ boredom in classroom, contradiction between teachers’ speeches and actions, and making students hopeless about pursuing their education. According to the students, the most common barriers to establishing relationships are teacher favoritism and teachers’ inappropriate reaction to students with achievement and discipline problems. Furthermore, there was a significant difference between students’ and teachers’ viewpoints on the obstacles. Keywords: pathology, establishing relationship, teaching-learning process Received: 2/6/2016 Accepted: 21/5/2017 [1]. Doctoral student in Philosophy of Education, Ferdowsi University of Mashhad (Corresponding author), afssanabdoli@gmail.com [2]. Instructor, Department of Education, Payame Noor University of South Khorasan, Nehbandan Branch, Fatete_z@yahoo.com [3]. Associate Professor in Education, University of Birjand, ayati_mohsen@yahoo.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله افسانه عبدلی |


فاطمه زین الدینی میمند | zeinaddiny meymand


محسن آیتی |



نشانی اینترنتی http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-108&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1972/article-1972-427938.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات