پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۶۵-۸۰

عنوان فارسی مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسه‌ای در دانش‌آموزان دارای نارسایی‌های ویژه در یادگیری و عادی مقطع تحصیلی راهنمایی
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه، مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسه­ای در دانش‌آموزان دارای نارسایی‌های ویژه در یادگیری و دانش‌آموزان عادی بود. آزمودنی­های پژوهش شامل 80 دانش‌آموز پایه تحصیلی دوم راهنمایی بود که به روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای و همتاسازی از میان دانش‌آموزان مدارس راهنمایی پسرانه اردبیل انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس ادراک از خود، مقیاس روابط مدرسه­ای، آزمون هوشی ریون، آزمون­های محقق‌ساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) نشان داد میانگین نمرات روابط مدرسه­ای در دانش‌آموزان عادی بیشتر از دانش‌آموزان دارای نارسایی­های ویژه در یادگیری است(05/0>P). همچنین، نتایج نشان می­دهد که میانگین نمرات ادراک از خود و مؤلفه­های آن (شایستگی تحصیلی، مقبولیت اجتماعی، صلاحیت ورزشی، سلوک رفتاری، ظاهر فیزیکی و ارزش کلی خود) در دانش‌آموزان دارای نارسایی­های ویژه در یادگیری، پایین­تر از دانش‌آموزان عادی است (05/0>P). این یافته­ها تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاوره­ای برای دانش‌آموزان استثنایی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A comparison of self- perception and school relations betweenmiddle school students with specific learning disorder and normal students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present research was to make a comparison on self- perception and School relationships between students with specific learning disorders and normal students. Samples of this research included 80 second grade guidance school students who were selected using the multi- staged and cluster-random method in city of Ardabil. In order to gather data self-concept scale, school Relations Scale, Revens Intelligence Test, and the author self-composed tests for reading, writing and math evaluation were used. The results of MANCOVA, indicated that School Relations Mean scores were higher in normal students than students with learning disorder (p< 0/05). Also, results showed that self-perception and its components’smean scores (academic competence, social acceptance, sports competency, behavioral conduct, physical appearance and their overall value) was lower in students with learning disorder than normal students (p< 0/05). These findings have important implications in educating and consulting services for students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن رضایی جمالویی |
دانشجوی دکتری روان شناسی سلامت؛ دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

عباس ابوالقاسمی |
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

محمد نریمانی |
- استاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

عادل زاهد |
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://cbs.ui.ac.ir/article_21763_342a14e95b241ac806d5e4e43966a2a6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1409/article-1409-427576.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات