|
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۷-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش نیمرخ شخصیت کارآفرینانه و عوامل انگیزشی در توسعۀ قصد کارآفرینانۀ دانشجویان کشاورزی در دانشگاههای غرب کشور |
|
چکیده فارسی مقاله |
در سالهای اخیر، کارآفرینی به یک موضوع مهم در تحقیقات علوم اجتماعی تبدیل شده است و به رابطۀ بین شخصیت و کارآفرینی، مجدداً توجه جدی شده است. در پژوهش حاضر بر اساس نظریۀ رفتار برنامهریزیشده، نقش عوامل انگیزشی (نگرش نسبت به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درکشده) و شخصیت کارآفرینانه (نیمرخ پنج عامل بزرگ شخصیت) در شکلگیری و توسعۀ قصد کارآفرینانۀ دانشجویان کشاورزی بررسی شد. در این پژوهش، شخصیت کارآفرینانه به صورت یک متغیر دوربرد با مدل نظریۀ رفتار برنامهریزیشده تلفیق شد. جامعۀ آماری، دانشجویان کارشناسی کشاورزی سال آخر در چهار دانشگاه غرب کشور بود (1450N=) که از این میان بر اساس جدول بارتلت و همکاران، تعداد 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برای نمونۀ آماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامهای ساختارمند، گردآوری شد. نتایج حاصل از مدلیابی معادلۀ ساختاری نشان داد که دو متغیر انگیزشی یعنی نگرش و کنترل رفتاری درکشده بر قصد کارآفرینانه، تأثیر مثبت و معناداری دارند (01/0P<)، در حالی که تأثیر هنجارهای ذهنی معنیدار نبود. همچنین نیمرخ شخصیتی کارآفرینانه با نگرش (05/0P<) و کنترل رفتاری درکشده، رابطۀ مثبت و معنیداری داشت (01/0P<). نتایج همچنین نشان داد که اثرات نیمرخ شخصیتی بر قصد کارآفرینانه از طریق دو عامل مجاورتر (یعنی نگرش و کنترل رفتاری) منتقل میشوند (اثرات واسطهای). به طور کلی، نتایج پژوهش بر اهمّیت دیدگاه شخصیتی در تحقیقات کارآفرینی تأکید مجدّد دارد و از این ایده حمایت میکند که اثرات شخصیت بر پیامدهای کارآفرینانه، بیشتر از طریق عوامل مجاورتر منتقل میشوند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Entrepreneurial Personality Profile and Motivational Factors in Developing Agricultural Students’ Entrepreneurial Intentions in Western Regional Universities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In recent years the topic of entrepreneurship has become a major focus in the social sciences, with renewed interest in the links between personality and entrepreneurship. Drawing on the Theory of Planned Behavior, we investigated the role of motivational factors (i.e., attitudes toward entrepreneurship, subjective norms and perceived behavioral control) and entrepreneurial personality (Big Five profile) in shaping entrepreneurial intentions. Focusing on agricultural students’ entrepreneurial intentions, we investigated entrepreneurial personality as a distal variable in the TPB model. The statistical population of this research consisted of 1450 senior agricultural students at four public universities in the west of Iran (N=1450). According to a table developed by Bartlett et al., a sample of 300 students was chosen through random stratified sampling method. Data was collected using a questionnaire survey. The results of structural equation modelling indicated that entrepreneurial intentions were predicted by attitude towards entrepreneurship and perceived behavioral control (P< 0.01). Moreover, entrepreneurial personality profile was positively related to attitude towards entrepreneurship (P< 0.05) and perceived behavioral control (P< 0.01). Findings of structural equation modeling further revealed indirect effects via attitude towards entrepreneurship and perceived behavioral control (i.e., mediation effects). The results highlight the importance of personality approach in entrepreneurship research and support the idea that personality effects on entrepreneurial outcomes are mediated by more proximal factors such as perceived behavioral control. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سعید کریمی | استادیار توسعه و آموزش کارآفرینی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cbs.ui.ac.ir/article_21760_994988eb7642e892de58562b03401de3.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1409/article-1409-427574.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|