|
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱-۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه اسنادهای علَی با اضطراب امتحان: نقش میانجی اهداف پیشرفت |
|
چکیده فارسی مقاله |
سبکهای اسنادی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر عملکردها و فرآیندهای روانی و تربیتی دانشجویان محسوب میشود. توجیه این نقش از طریق فرآیندهای روانی مختلفی صورت میگیرد که یکی از آنها اهداف پیشرفت است. اهداف پیشرفت میتواند به عنوان میانجی در رابطه با سبک اسناد و اضطراب امتحان نقش ایفا کند. از این رو هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای اضطراب امتحان براساس متغیرهای سبک اسناد و اهداف پیشرفت میباشد. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی به روش تحلیل معادلات ساختاری است. آزمودنیهای این پژوهش 259 دانشجوی کارشناسی بودند که از طریق نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبک اسناد، اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت جمعآوری شدند. از آزمونهای آماری همبستگی و الگوی معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. دادههای بدست آمده از طریق نرمافزارSPSS20 و LISREL8.53 تحلیل شدند. براساس یافتههای پژوهش، اهداف پیشرفت پیشبین اضطراب امتحان (001/0 p < ،20/13= (254، 3)F) و میانجی بین سوگیریهای اسنادی مثبت و اضطراب امتحان است.جهتگیری اهداف یا اهداف پیشرفت نیز بر اضطراب امتحان اثر مستقیم داشت. یافتههای به دست آمده، توجه به نقش اهداف پیشرفت به عنوان یک متغیرتأثیر گذار و میانجی بر اضطراب دانشجویان و در نتیجه عملکرد بهتر دانشجویان را ضروری مینماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اهداف پیشرفت، سبک اسناد، اضطراب امتحان، |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of the model of achievement goals in mediate the relationship between test anxiety and positive attributional biases |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Attribution styles to be considered one of the most important factors affecting the functions and mental processes and training of students. This role will be explained through different psychological processes, among one of which is the goals achievement. As achievement goals can contribute as an mediator in relation to attribution style and test anxiety. The purpose of this study is provide a model for test anxiety based on achievement goals and attributional style variables. This study is a descriptive – correlation to structural equation analysis that to study of non-experimental causal relationships are explored through correlations. Participants in this study included 259 undergraduate students at Ferdowsi University of Mashhad. Data were collected through attribution styles, test anxiety and achievement goals questionnaire. Statistical tests of correlation and structural equation model was used to analyze the data. The data obtained were analyzed by software SPSS20 and LISREL8.53. . Based on the findings, achievement goals is a mediator between test anxiety and positive attributional biases as well as predictor test anxiety. also goal orientation had a direct effect on test anxiety. Implicitly results obtained for education practitioners resulting due to the advancement goals as affect variables and mediating on test anxiety of students in better performance of students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Goal achievement, Attribution style, Test anxiety |
|
نویسندگان مقاله |
حسین کارشکی | دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ای سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نسرین محمدتقی زاده | کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
صادق میری | کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cbs.ui.ac.ir/article_21759_d996c4f511d80cd31738af6637a6d996.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1409/article-1409-427573.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|