رفتار حرکتی، جلد ۹، شماره ۲۸، صفحات ۳۱-۴۴

عنوان فارسی تأثیر تمرینات ادراکی ـ حرکتی بر رشد اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات ادراکی ـ حرکتی بر رشد اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر بود. بدین‌منظور، 24 کودک دختر و پسر (گروه تجربی 12 نفر و گروه کنترل 12 نفر) کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر شهر اصفهان (‌‌میانگین سنی22/1‌‌±80/8 سال و ضریب هوشی 92/1±73/66) به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان براساس ضریب هوشی ثبت‌شده و عملکرد خود در پرسش‌نامه رشد اجتماعی (پرسش‌نامه رشد اجتماعی وایلند)‌ هم‌سان گشته و در گروه‌های‌ تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی به‌مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسۀ 45 دقیقه‌ای و درمجموع، 24 جلسه در برنامه تمرینات ادراکی ـ حرکتی شرکت نمود و گروه کنترل‌ به فعالیت‌های روزمرۀ خود پرداخت. شایان‌ذکر است که جمع‌آوری اطلاعات ‌شرکت‌کنندگان به‌شکل پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام گرفت و به‌منظور مقایسۀ دو گروه‌ از روش آماری تحیل کوواریانس استفاده گردید (0.05>P). نتایج نشان می‌دهد که بین عملکرد دو گروه تجربی و کنترل در رشد اجتماعی کلی تفاوت معنادار‌ی به‌لحاظ آماری وجود دارد (P=0.004)؛ بنابراین، می‌توان گفت تمرینات ادراکی ـ حرکتی می‌تواند برنامۀ مناسبی جهت افزایش رشد اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Perceptual- Motor Exercise on Social Growth in Children with Educable Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effect of perceptual-motor exercise on social growth in children with educable intellectual disability. 24 mentally retarded children with mean age 8.80±1.22 and IQ 66.73±1.92 were selected purposively (12 individuals for experimental group and 12 individuals for control group) in Isfahan. Based on their IQ and performance insocial growth questioner measured by the Weilandsocial growth questioner. They were randomly divided into two control and experimental groups. Experimental group participated in 8week perceptual-motor exercises training, sessions of 4 mints per week and totally 24 sessions and control group continued its daily activities. All subjects were pre-and post tested for data collection. Ancova-test was used for comparison between two groups (P
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه صادقی |
کارشناسی ارشد رفتارحرکتی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

شیلا صفوی |
استاد یار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مریم نزاکت الحسینی | nezakat alhosseini
استاد یار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات