این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۱۶

عنوان فارسی شناسایی ابعاد کمی آموزش خصوصی تکمیلی در میان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران
چکیده فارسی مقاله شناسایی ابعاد کمی آموزش خصوصی تکمیلی در میان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران یونس شیراوند* دکتر عباس معدن دار آرانی** دکتر ایرج نیک­پی*** چکیده تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد کمّی آموزش خصوصی تکمیلی در میان دانش ­آموزان مقطع متوسطه شهر تهران صورت گرفته است. پژوهش از نظر ماهیت از نوع تحقیقات کمّی، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی، از نظر هدف ازتحقیقات کاربردی و از نظر روش، در زمره پژوهشهای توصیفی - همبستگی به شمار می آید.جامعه آماری دانش آموزان پایه چهارم مقطع متوسطه نظری شهر تهران بودند که با شیوه نمونه­ گیری خوشه ای چند مرحله ای، 800 نفر از میان آنان انتخاب شدند و پرسشنامه بری (2013) در اختیار آنان قرار گرفت. یافته­ های پژوهش نشان داد که عواملی همچون یادگیری بهتر دروس، افزایش نمره کلاسی و توصیه والدین بیشترین نقش را در شرکت فراگیران در کلاسهای خصوصی داشته است. همچنین رایج­ترین شیوه دریافت آموزشهای خصوصی، شرکت در کلاسهایی با شمار بسیار شرکت کننده و تدریس یک معلم در آن است. مهم­ترین دروس خصوصی با توجه به اولویت برای دانش آموزان ریاضیات و زبانهای انگلیسی و عربی است. یافته­ های دیگر پژوهش نشانگر استفاده بیشتردختران نسبت به پسران از آموزش خصوصی، نقش اصلی معلمان در تبلیغ برای دریافت آموزشهای خصوصی،اقبال بیشتر دانش آموزان به استفاده از آموزش خصوصی تکمیلی در مقطع متوسطه دوم و عدم رابطه میان میزان دریافت آموزشهای خصوصی تکمیلی با سطح درآمد والدین است. کلید واژگان: آموزش خصوصی تکمیلی، دانش آموزان، مقطع متوسطه، تهران ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 11/7/95 تاریخ پذیرش: 13/3/96 *دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه لرستانunesshiravand@yahoo.com ** استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان (نویسنده مسئول)arani.a@lu.ac.ir *** استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستانnikpay.i@lu.ac.ir
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش خصوصی تکمیلی، دانش آموزان، مقطع متوسطه، تهران

عنوان انگلیسی Identification of the Quantitative Dimensions of Supplementary Private Tutoring among High School Students
چکیده انگلیسی مقاله Identification of the Quantitative Dimensions of Supplementary Private Tutoring among High School Students Y. Shiraavand* A. Ma’dandaar Aaraani, Ph.D.** I. Nikpey, Ph.D.*** To identify the quantitative dimensions of supplementary private tutoring, a cluster sample of 800 high school students was given a questionnaire on the subject. The collected data reveal that motivation for taking such lessons includes better learning, higher grades, and parental recommendation. The most common way of taking these lessons is through crowded classrooms taught by a single teacher. The subjects in which such courses are taken are ranked by students as math and English, as well as Arabic, language. Girls seem to be taking more of such lessons, while teachers promote taking them. Furthermore, it is found that taking these classes is more frequent among the higher grades with no relation to the parental income level. Keywords: supplementary private tutoring, high school students _______________________ Date received: October 3, 2016 Date accepted: June 3, 2017 *M.A. in Educational Administration, Lorestan University, unesshiravand@yahoo.com **Assistant Professor in Education, Lorestan University, (corresponding author), arani.a@lu.ac.ir *** Assistant Professor in Education, Lorestan University, nikpay.i@lu.ac.ir
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله supplementary private tutoring, high school students

نویسندگان مقاله یونس شیراوند |


عباس معدن دار آرانی | madandar arani


ایرج نیک پی |



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-100&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات