این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۹-۴۰

عنوان فارسی تأکید بر راه ­حلهای چندگانه: کلیدی برای تقویت مهارت تعمیم درتفکر ریاضی­وار
چکیده فارسی مقاله تأکید بر راه ­حلهای چندگانه: کلیدی برای تقویت مهارت تعمیم درتفکر ریاضی­وار زهرا رحیمی* دکتر ابراهیم طلایی** دکتر ابراهیم ریحانی*** دکتر هاشم فردانش**** چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش با تأکید بر راه­ حلهای چندگانه، در تقویت مهارت تعمیم -به عنوان یکی از وجوه بارز تفکر ریاضی­ وار- در دانش ­آموزان دوره­ متوسطۀ دوم است. شرکت­ کنندگان این مطالعه از میان دانش آموزان دو رشته­ ریاضی و تجربی انتخاب شدند تا امکان بررسی تأثیرات این روش روی دانش­ آموزان با مهارت بالاتر و پایین­تر در درس ریاضی فراهم شود. این افراد متشکل از 47 دانش­ آموز (20 نفر از رشته ریاضی، 27 نفر از رشته تجربی) در گروه مداخله و 54 دانش ­آموز (20 نفر از رشته ریاضی و 34 نفر از رشته تجربی) در گروه کنترل هستند که همگی در سال تحصیلی 95-1394، در دبیرستانهای دولتی دخترانۀ منطقۀ 3 آموزش و پرورش شهر تهران و در پایه­ دوم متوسطۀ دوم مشغول به تحصیل بودند. ابزار این مطالعه،دو آزمون (در قالب پیش ­آزمون و پس ­آزمون) است که همۀ سؤالات آن از مقالات معتبر اتخاذ شده­ است و بر مبنای دسته­ب ندی جردک و ال­موهیر (2014) به سنجش سه خرده مهارت تعمیم فوری، تعمیم نزدیک و تعمیم دور می­پردازد.روش پژوهش در این مطالعه، کنش ­پژوهی است، اما در بطن آن از روش شبه آزمایشی نیز استفاده شده است.نتایج تحلیلها حاکی است که استفاده از آموزش به کمک راه­ حلهای چندگانه،مهارت تعمیم را در هر دو گروه تجربی و ریاضی افزایش می­دهد و در تمام خرده ­مهارتها، دو گروه به یک میزان عملکردی بهتر خود نشان دادند. تحلیل کیفی پاسخهای ارائه شده از سوی دانش­ آموزان نیز، نتایجی دیگر به دست می­دهد که در محورهای عدم آشنایی کامل دانش­ آموزان با مفهوم متغیر، شکاف میان تفکر حسابی و تفکر جبری و ضعف در بیان تعمیم و گفتمان ریاضی قابل اختصار است. کلید واژگان:راه ­حلهای چندگانه، تعمیم، تفکر ریاضی­ وار ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 30/1/95 تاریخ پذیرش:3/9/95 *دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشگاه تربیت مدرس، رسالۀ دکتری طراحی الگوی تدریس برای تحقق تفکر ریاضی­وار در دانش­آموزانمتوسطه دوم (نویسنده مسئول) mehrshid80@yahoo.com **استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرسe.talae@modares.ac.ir *** دانشیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییe_reyhani@yahoo.com **** دانشیار گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرسhfardanesh@yahoo.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راه ­حلهای چندگانه، تعمیم، تفکر ریاضی­وار

عنوان انگلیسی Multiple Solutions: A Key to Strengthening the Generalization Skill in Mathematic-Like Thinking
چکیده انگلیسی مقاله Multiple Solutions: A Key to Strengthening the Generalization Skill in Mathematic-Like Thinking Z. Rahimi* E. Talaa'ee, Ph.D.** E. Reyhaani, Ph.D.*** H. Fardaanesh, Ph.D.**** Emphasizing multiple solutions can help with the strengthening of the generalization skill. To test this hypothesis, a group of high school students in math and experimental sciences was selected in order to see if the chosen method would have a differential effect on different levels of mathematic-related skills. The group was divided into two, one of which was subjected to the multiple solutions approach. The measure used as both pre- and posttest assessed three basic skills in generalization: immediate, close, and distant generalization. The results show that using the multiple solution approach does lead to improvement in all three types of generalization in both math and experimental sciences students. Further analyses of the responses reveal that students are not familiar with the concept of variable, and the gap between algebraic and arithmetic thinking, as they are weak in the expression of generalization and mathematical discourse. Keywords: multiple solutions, generalization, mathematic-like thinking _______________________ Date received: April 18, 2016 Date accepted: November 23, 2016 *Doctoral student in Curriculum, Tarbiat Modares University,(corresponding author) mehrshid80@yahoo.com ** Assistant Professor in Education, College of Humanities, Tarbiat Modares University, e.talae@modares.ac.ir *** Associate Professor in Teaching Mathematics, Shahid Rajaa’ee University, e_reyhani@yahoo.com **** Associate Professor in Education, Tarbiat Modares University, hfardanesh@yahoo.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله multiple solutions, generalization, mathematic-like thinking

نویسندگان مقاله زهرا رحیمی |


ابراهیم طلایی |


ابراهیم ریحانی |


هاشم فردانش |



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-96&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات