|
طب جانباز، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱-۷
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی مهارتهای مثبتاندیشی بر بهبود وضعیت رفتار پدرانه، گفتوشنود و خشم در رابطه دختران و پدران جانباز |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: دوره نوجوانی مرحلهای استرسآور برای والدین و نوجوان است. کنارهگیری عاطفی و هیجانی پدر جانباز از فرزندانش در کلیه مراحل رشد روانی بهطور مکرر و مستمر، این فرزندان را در معرض فشارهای روانی قرار میدهد که باعث کاهش کیفیت زندگی آنان میشود. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مهارتهای مثبتاندیشی بر بهبود وضعیت آمیزش پدرانه، گفتوشنود و خشم در دختران نوجوان خانواده جانبازان بود. مواد و روشها: در این پژوهش تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، 30 دانشآموز دختر مقطع متوسطه خانواده جانبازان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بهشیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و بهروش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ولی فرزندی (فرم پدر) بود. گروه آزمایش، آموزش مهارتهای مثبتاندیشی را طی 8 جلسه دریافت کرد، ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل آماری بهکمک نرمافزار SPSS 16 و توسط آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره انجام شد. یافتهها: در مرحله پسآزمون، بین میانگین نمرات دو گروه در مولفههای ارتباط (گفتوشنود)، آمیزش پدرانه و خشم تفاوت معنیداری وجود داشت (0.05p). بنابراین آموزش مهارتهای مثبتاندیشی با کنترل اثر پیشآزمون توانست مولفههای آمیزش پدرانه، ارتباط و خشم (بهغیر از عاطفه مثبت) را در دختران بهبود بخشد. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای مثبتاندیشی میتواند بر بهبود وضعیت آمیزش پدرانه، گفتوشنود و خشم دانشآموزان دختر خانواده جانبازان موثر باشد و باعث ارتقای سطح کیفی سلامت روان آنها میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Positive Thinking Skills on Improving the Situation of Fathering Behavior, Conversation and Anger in Relation of Daughters and their Veteran Fathers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: To the parents and adolescents, the adolescence period is full of stressful situations. The children of the veterans undergoing mental pressures due their veteran fathers' emotional avoidance continuously during all their mental improvement stages, their quality of life decreases. The aim of the study was to investigate the effectiveness of the positive-thinking skills on the improvement of paternal engagement, dialogue, and anger in the adolescent female children of the veterans' families. Materials & Methods: In the controlled pretest-posttest experimental study, 30 female high-school students of the veterans' families in Isfahan were studied in the academic year 2015-16. The subjects, selected via cluster random sampling methodش, were randomly divided into two groups including experimental (n=15 persons) and control (n=15 persons) groups. Data was collected by the parent-child survey (the father form). Eight positive-thinking skills training sessions were conducted in experimental group, while control group received no training. Data was analyzed by SPSS 16 software using one-variable analysis of covariance test. Findings: At the posttest stage, the mean scores of the groups were significantly different including the relationship components (dialogue), paternal engagement, and anger (p< 0.05). Nevertheless, the groups were not significantly different in the positive emotion component (p>0.05). Then, through the pretest effects control, the positive skills trainings improved paternal engagement, relationships, and anger in the girls, excepting the positive emotion. Conclusion: The positive-thinking skills trainings can improve the paternal engagement, dialogue, and anger in the female students of the veterans' families. Such trainings can also enhance their mental health quality. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم ملاحی | m. mallahi humanities faculty, islamic azad university, daneshjoo boulevard, khomeinishahr branch, isfahan, iran. post code 841814899 اصفهان، خمینی شهر، بلوار دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم انسانی. کد پستی ۸۴۱۸۱۴۸۴۹۹ سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
فرزانه نیکنژادی | f. niknejadi guidance and counseling department, humanities faculty, khomeinishahr branch, islamic azad university, isfahan, iran گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر (Islamic azad university of khomeinishahr)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1319-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/82/article-82-419378.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|