این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
طب جانباز
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۵۷-۶۲
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش راهبردهای برنامهریزی عصبی-کلامی بر استحکام ذهنی در ورزشکاران معلول و جانباز
چکیده فارسی مقاله
اهداف: موفقیت در میادین بینالمللی ورزشی، در گرو آمادگی روانی ورزشکاران معلول و جانباز در کنار سطح مطلوب آمادگی جسمانی و فنی است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی آموزش راهبردهای برنامهریزی عصبی- کلامی بر استحکام ذهنی ورزشکاران معلول و جانباز بود. مواد و روشها: در این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل در سال 1395، تعداد 30 نفر از ورزشکاران معلول و جانباز جسمی- حرکتی مرد شهر تبریز (از تیم والیبال نشسته گسترش فولاد تبریز) بهشیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه استحکام ذهنی ورزشی شیرد و همکاران بود. پس از انجام پیشآزمون، گروه آزمایش در 16 جلسه 30دقیقهای بهمدت 8 هفته، آموزش راهبردهای برنامهریزی عصبی- کلامی را دریافت کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد. یافتهها: در مرحله پسآزمون، میانگین نمره سرسختی ذهنی در گروه آزمایش بهصورت معنیداری از گروه کنترل بیشتر بود (0.001=p). میانگین نمرات مولفههای اعتمادبهنفس (0.026=p) و کنترل (0.001=p) نیز در گروه آزمایش بهصورت معنیداری از گروه کنترل بیشتر بود، اما در مورد مولفه پایداری، بین گروههای آزمایش و کنترل تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد (0.637=p). نتیجهگیری: آموزش راهبردهای برنامهریزی عصبی- کلامی بر استحکام ذهنی ورزشکاران معلول و جانباز موثر است و عملکرد ورزشی آنان را ارتقا میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استحکام ذهنی، اعتمادبهنفس، معلولان، جانبازان، مهارت روانی
عنوان انگلیسی
Effect of Neuro-Linguistic Programming on Mental Toughness in Veteran and Disabled Athletes
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Any success in sport contests depends on mental preparation, alongside the physical and technical readiness, in the veteran and disabled athletes. The aim of the study was to investigate the effectiveness of the neuro-linguistic programming strategies training courses on the mental toughness in the veteran and disabled athletes. Materials & Methods: In the controlled pretest-posttest semi-experimental study, 30 male veteran and disabled athletes with physical-motor disabilities were studied in Tabriz in 2016. The subjects, selected via available sampling method from GFT Sitting Volleyball Team, were randomly divided into two groups including experimental (n=15 persons) and control (n=15 persons) groups. Data was collected by Sheard et al. Questionnaire for mental toughness. After the pretest, sixteen 30-minute training sessions of neuro-linguistic programming strategies were conducted in experimental group. Data was analyzed using multivariate ANCOVA. Findings: At the posttest stage, the mean score of mental toughness in experimental group was significantly higher than control group (p=0.001). The mean scores of confidence (p=0.026) and control (p=0.001) in experimental group were significantly higher than control group. However, the groups were not significantly different in sustainability (p=0.673). Conclusion: Improving their sport activities, teaching the neuro-linguistic programming strategies affects the mental toughness in the veteran and disabled athletes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهروز اکبرزاده | b. akbarzade
sport psychology department, physical education amp;amp; sport sciences faculty, allameh tabataba’i university, tehran, iran
گروه روان شناسی ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سعید آهار | s. ahar
faculty of physical education and sport sciences, kharazmi university, shahid keshvari stadium, mirdamad street, tehran. postal code 1464785581
تهران، خیابان میرداماد، مجموعه ورزشی شهید کشوری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
مجید داداش زاده | m. dadashzade
evaluating amp;amp; measuring department, psychology amp;amp; educational faculty, allameh tabataba’i university, tehran, iran
گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1222-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/82/article-82-419371.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روان درمانی قربانیان جنگ
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات