این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری بر رفتارهای تغذیه ای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی در زنان ۴۵-۳۰ سال
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: امروزه بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی ناتوانی و مرگ‌ومیر در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود و پیشگیری از آن یکی از موارد موردبحث در سازمان جهانی بهداشت است. مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور سلامت بر ارتقای رفتارهای تغذیه‌ای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی – عروقی در زنان 45-30 ساله شهر سی سخت انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع کارآزمایی عرصه ای بود که بر روی 137 زن 45-30 مراجعه‌کننده به مرکز بهداشتی و درمانی شهر سی سخت در سال 1395 به روش نمونه‌گیری تصادفی منظم صورت گرفت. گرداوری اطلاعات به‌وسیله پرسشنامه باور سلامت و ثبت 3 روزه غذا، قبل و دو ماه بعد از آموزش انجام شد. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و آزمون‌های آماری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: مداخله آموزشی باعث افزایش نمرات آگاهی و سازه‌های مدل باور سلامت به‌جز سازه موانع درک شده گردید (05/0 > P). همچنین میانگین مصرف کالری، کربوهیدرات، چربی، اسیدهای چرب، نمک و گروه‌های نان و غلات، کاهش و گروه‌های شیر و لبنیات و سبزیجات افزایش یافت (05/0 > P). نتیجه‌گیری: آموزش بر اساس مدل باور سلامت درافزایش آگاهی و ارتقای رفتار تغذیه‌ای درزمینه پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی مؤثر می‌باشد. واژه‌های کلیدی: آموزش- الگوی باور سلامت ـ رفتارهای تغذیه ای ـ بیماری های قلبی و عروقی _ زنان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impact of Theory-Based Education about Cardiovascular Disease on Preventative Nutrition Behavior of Women Aged 30-45 Years
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Cardiovascular disease is the leading cause of morbidity and mortality in many countries. Its prevention has been discussed by the World Health Organization. The current study determined the effect of an educational program designed to raise awareness about cardiovascular disease based on the health belief model on the preventative nutrition behavior of women aged 30-45 years. Material and Methods: This clinical trial was conducted in 2016 on 137 women aged 30-45 years who attended the Sisakhteh Health Center. The participants were selected through systematic random sampling. Data was collected using health belief and 3-day food questionnaires before and two months after intervention. The data was analyzed using SPSS version 21. Result: Educational intervention increased the scores for knowledge and health belief model structures except when barriers were perceived (p < 0.05(. The mean consumption of calories, carbohydrates, fats, fatty acids, salt, milk groups, bread and cereals decreased, but the consumption of milk, dairy products and vegetables increased (p < 0.05). Conclusion: Education based on the health belief model effectively increased knowledge and promoted nutritional behavior for the prevention of cardiovascular disease. Keywords: education, health belief model, nutritional behavior, cardiovascular disease, women
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1011-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات