|
علوم تربیتی، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱۲۱-۱۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نظریه کنش ارتباطی هابرماس و دلالتهای آن در آموزش عالی و دانشگاه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف مقاله حاضر، شناسایی مؤلفههای سازنده نظریه کنش ارتباطی هابرماس و دلالت های آن در آموزش عالی است. پژوهش به روش کیفی و با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی با تکیه بر آراء و اندیشههای یورگن هابرماس در نظریه کنش ارتباطی انجام شده است. با توجه به وجود مشکلاتی همچون ضعف در برقراری ارتباط صحیح، عدم برخورد منطقی با مسائل و دست نیافتن به توافق فکری میان کنشگران دانشگاهی در کشور ما، پرداختن به آن دسته از ابعاد اندیشههای هابرماس که با فلسفه و فرهنگ بومی در کشور ما هماهنگی دارد، میتواند کارساز باشد. در مراحل انجام پژوهش، ابتدا مؤلفههای اصلی نظریه کنش ارتباطی هابرماس شناسایی شد. سپس دلالت های این نظریه در آموزش عالی ایران تحلیل و استنباط گردید. نتایج نشان میدهد نظریه کنش ارتباطی هابرماس بر مؤلفههای اساسی حوزه عمومی، زیست جهان، نظام (سیستم)، کنش ارتباطی و کنش عقلانی استوار است. مؤلفههای یادشده دلالتهایی را برای آموزش عالی به همراه دارد که حائز اهمیت است. مهمترین دلالتها عبارتاند از: حرکت به سمت عرصه عمومی علم، همگرا ساختن رشتههای علوم طبیعی و انسانی، توجه به ماهیت رویکرد میانرشتهای در علوم انسانی، مشارکت همهجانبه اجتماعات علمی در سیاستگذاریها، خط مشیها و ارزیابیها، نیاز به آموزش تفکر خلاق و تفکر انتقادی در دانشگاه ها، ضرورت بازنگری در روش های تدریس و یادگیری، نیاز به برپایی کرسی های آزاداندیشی و ضرورت توجه به مقوله تربیت شهروند جهانی. کاربست موارد یاد شده میتواند زمینهساز تحولات و تغییرات مناسب در روابط کنشگران در آموزش عالی و دانشگاه باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کنش ارتباطی، کنش عقلانی، حوزه عمومی، |
|
عنوان انگلیسی |
A Survey on Habermas Theory of Comminicative Action and its gaeeds in Higher Education and University |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university. The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university. The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university. The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university. The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university. The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university. The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university. The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Comminicative Action, rationality Action, Public Speher |
|
نویسندگان مقاله |
علی ستاری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://education.scu.ac.ir/article_13062_b491465a13b7c6e7c7913c7927ca6258.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/950/article-950-417160.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|