این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی ارایه الگوی عملی نقشه سیاست‌گذاری در سوانح ترافیکی کشور در سال ۱۳۸۷
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از این مطالعه تعیین و ارایه الگوی عملی نقشه سیاست‌گذاری در سوانح ترافیکی کشور درسال 1387می‌باشد. روش کـار: در یک مطالعه کیفی پدیده‌شناسی که در سال 1387 در تهران انجام شد، ذی‌نفعان سوانح ترافیکی شناسایی شدند و سؤالات طراحی شده از طریق بحث‌های سیستماتیک گروهی مورد بحث قرار گرفت. سپس پرسشنامه روا و پایا شده طرح، پس از توجیه مسأله و کسب رضایت از افراد کلیدی سازمان‌های ذی‌نفع، توسط کارشناسان آموزش‌دیده تکمیل شدند. پس از ورود اطلاعات، مفاهیم و محتوای مشابه دسته‌بندی شد.سپس بر اساس نتایج و در تطبیق با نقشه کشورهای منتخب، نقشه سیاست‌گذاری کشور ارایه شد. یافته‌ها: 26 کارشناس از سازمان‌های دولتی و غیردولتی ذی‌نفع با میانگین سنی 7 ±41 سال (بازه: 54 -27 سال) بررسی شدند. سازمان پیشنهادی برای راهبری و پیشگیری از سوانح ترافیکی ، پلیس راهنمایی و رانندگی یا نهاد ریاست جمهوری (بالاترین درصد، هرکدام 13%) پیشنهاد شد. تنها 31% سیاست‌گذاری‌های سوانح ترافیکی کشور بر اساس رویکرد سازمان بهداشت جهانی است. در 94% موارد، نقش سازمان‌ها نامشخص اعلام شد و عدم نظارت برعملکرد سازمان‌های ذی‌ربط به میزان 39% به عنوان دلیل روشن نبودن نقش سازمان‌ها اعلام شد. در خصوص میزان اختیارات، نبود اختیارات لازم سازمان‌ها به میزان 94%، و در مورد دلایل کاستی‌ها، نبود قانون مدون مورد نیاز به میزان 18% مطرح شد. از جمله اقدامات ضروری درجهت رفع کاستی‌ها، تصحیح قوانین مرتبط و تعیین حدود وظایف به میزان 21%، واز نظر نوع حمایت‌هایی که برای سازمان مسؤول مورد نیاز است، تأمین بودجه لازم به میزان 25% بالاترین درصد را نشان داد. نتیجه‌گیری: پلیس راهنمایی و رانندگی کشور می‌تواند در صورت تفویض اختیار با داشتن اقتدار کامل، قوانین مدون، شرح وظایف مشخص و بودجه کافی با حمایت مستقیم نهاد ریاست جمهوری در کشور، نقش راهـبری و هماهنگ‌کننده را در پیشگیری از سوانح ترافیکی کشور عهده‌دار شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Practical Model of Political Mapping in Road Traffic Injury in Iran in 2008
چکیده انگلیسی مقاله Soori H * 1 (PhD), Ainy E1 (Msc), Movahedinejad AA2 (Bs), Mahfozphoor S1,3 (PhD), Movahedi M1 (PhD), Rezazadeh Azari M1,4 (PhD), Vafaee R1(MD), Hatamabadi HR1,5 (MD), Masoodeinejad MR1,6 (PhD), 1 Safety Promotion and Injury Prevention Research Center, Department of Epidemiology, School of Public Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran 2 Rahvar research center of NAJA, Tehran, Iran 3 Department of Health management, School of Public Health , Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran 4 Department of Occupational health, School of Public Health , Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran 5 Emam Hossien Hospital, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran 6 Department of Environmental Health, School of Public Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran Received: 3 Aug 2009, Accepted: 14 Oct 2009 Abstract Introduction: This study was conducted to assess political mapping in Iran and present a practical model on the state of road traffic injuries (RTIs). Methods: A phenomenological qualitative study was developed to identify stakeholders on RTI in Iran in 2008. Designed questions were discussed by systematic discussion. After having written consent from main responsible stakeholders, the questionnaire was filled by trained experts about the rationale of the study and was analyzed. In comparison with other countries’ political mappings which were found by library and internet searching, political mapping of RTI in Iran was suggested. Results: The mean age of subjects was 41±7 (range: 27-54) years. Subjects were 26 experts from governmental and nongovernmental organizations. The main proposed leading agencies were traffic police and presidency (13% each). Only 31% of our political mapping is according to approaches of WHO. In 94%, the organizations had unspecified roles the reason was poor monitoring for RIT in 39%. Lack of adequate authority and lack of suitable legislation, appropriate laws and tasks definition and were 94% and 18% respectively. The most essential policy to overcome the problems was defined as appropriate legislation (21%), and the most frequent type of support that is needed was mentioned to be adequate budget (25%). Conclusion: Traffic police can play the leading agency role by presidential support and protection by a strong authority, appropriate legislation, defined tasks and adequate budget. Keywords : Legislation as Topic, Accidents Traffic, Police Hakim Research Journal 2009 12(3): 1- 9. * Corresponding Author: Safety Promotion and Injury Prevention Research Center, Research Manager Part, 6th floor, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Parvaneh Street, Evin, Chamran High Way, Tehran, Iran. Tel: +98- 21- 22439787 Fax: +98- 21- 22439787, Email: hsoori@yahoo.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سوری h حمید سوری | soori h soori h
تهران، اوین، جنب بیمارستان طالقانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ساختمان شماره 2 ستاد، طبقه ششم. تلفن و نمابر 22439787
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

الهه عینی الهه عینی | ainy e


موحدی نژاد aa عباسعلی موحدی نژاد | movahedinejad aa movahedinejad a


mahfozphoor s سعاد محفوظ پور | mahfozphoor s soad mahfooz pour


رضازاده آذری m محمد موحدی | rezazadeh azari m movahedi m


وفایی r منصور رضازاده آذری | vafaee r mansour rezazadeh azari


حاتم آبادی رضا وفایی | hatamabadi hr reza vafaei


masoodeinejad mr حمیدرضا حاتم آبادی | masoodeinejad mr hamidreza hatam abadi


محمدرضا مسعودی نژاد | mohammad reza masoudi nejad



نشانی اینترنتی http://hakim.hbi.ir/browse.php?a_code=A-10-5-409&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات