این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 10 آبان 1404
علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۲-۱۷
عنوان فارسی
تاثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر تعادل ایستای کودکان کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کودکان کم توان ذهنی از نظر جسمانی نیز نسبت به کودکان عادی دارای توانایی کمتری م یباشند؛ با توجه به اینکه تمرینات ادراکی حرکتی تا حد زیادی باعث بهبود این وضعیت م یشود، در همین راستا تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی بر تعادل ایستای دانش آموزان کم توان ذهنی خراسان شمالی انجام شد. مواد و رو شها: برای انجام این تحقیق، تعداد 16 دانش آموز پسر کم توان ذهنی در دو گروه 8 نفره تجربی و گروه 8 نفره کنترل قرار گرفتند. افراد به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه حدود 60 دقیقه تمرینات ادراکی- حرکتی را انجام دادند. برای اندازه گیری تعادل از تست لک لک استفاده شد؛ بدین صورت که قبل و بعد از 8 هفته تمرینات ادراکی حرکتی روی گروه تجربی از آزمودن یهای هر دو گروه مورد بررسی، تست تعادل گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون t مستقل استفاده شد ( 05.P< 0). نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین تعادل ایستا و تمرینات ادراکی- حرکتی کودکان کم توان ذهنی رابطه معناداری وجود دارد ( 05.P< 0). بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافت ههای پژوهش می توان نتیجه گرفت که تعادل ایستای کودکان کم توان ذهنی در اثر تمرینات صورت گرفته بطور معناداری بهبود یافت؛ بدین صورت که بر اساس نتایج آزمون t مستقل، تست تعادل لک لک در گروه تجربی بطور معناداری بهبود یافته بود. References 1. Jensen E. Minds with brain in the mind: NY: ASCD. 2002 ;11: 20-11. 2. Emarati F, Namazizadeh M, Mokhtari P, Mohamadian F. The effect of growth selected primary school games perceptual-motor and social development of girls 8-9 years. Research in Rehabilitation Sciences. 2011; 5:661-73. 3. Colman A. M. The dictionary of psychology. Oxford university press. 2001. 4. Sharifidaramadi M, Parvizi S. Mentally retarded children on the balance of Psycho – Educational. 1nd ed. Publish Fadan. Tehran. 1379; P.89-12. 5. Venetsanou F, Kambas A. The effects of age and gender on balance skills in pre-school children. J Physical Education a Sport. 2011; 9(1): 81-90. 6. Roshandel hesari A, Tavakoli M. The effect of ankle injuries freestyle wrestlers and chookhe on static and dynamic balance. 3rd. International conference on sport science. Tehran, Iran; 2016. P. 213-205. 7. Yarmohammadian A. Psycho-Motor disorders and rehabilitation methods. In Press, Isfahan: Isfahan University Press. 2012. 8. Dupre E. Pathologie de limagination ET de lemotivite. Payot. 1925. 9. Luria El. Genesis of mind. Translation: Habib Qassim Zada (2004), Tehran: Jihad University Press. 1994; P. 124-95. 10. Sheykh M, Shahbazi M, Tahmasebi borujeni Sh. Measurement in Physical Education and Sport Sciences. 2nd ed. Publish book bamdad. Tehran. 2011;1:224-31. 11. Rajabi R, Samadi H. Corrective Exercises Laboratory. 2nd ed. Tehran University Press. Tehran. 2014; P. 17-250. 12. Roshandel hesari A, Sabbagh langarudi M, Nazari R. The Impact of an Exhaustive Exercise on Balance of Wrestlers with Flat Foot. 3rd. International conference on sport science. Tehran, Iran; 2016. P. 198-191. 13. Guidetti L, Franciosi E, Chiara M, Pietro Emerenziani G, Baldari C. Could sport specialization influence fitness and health of adults with mental retardation?. Research in Developmental Disabilities. 2010; 31(5): 1070 – 1075. 14. Kubilay N, Yildirim Y, Kara B. Effect of balance training and posture exercises on functional level in mental retardation. Fizyoterapi Rehabilitasyon. 2011; 22 (2): 55 – 6. 15. Manzaritavakoli M, Shojaei M. The effect of perceptual-motor training on dynamic balance mentally retarded children 7-11 years. 3rd. International conference on sport science. Tehran, Iran; 2016. P. 144-140.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تمرینات ادراکی حرکتی، کودکان کم توان ذهنی، تعادل ایستا
عنوان انگلیسی
Effect of Perceptual-Motor Training on Static Balance in Mentally Retarded Children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Mentally retarded children have physically less ability compared to their normal counterparts. Regarding the fact that psychomotor exercises may greatly improve such a condition, the present study aimed to investigate the impact of psychomotor exercises upon the static balance of mentally retarded students in North khorasan. Methods and Materials: In the current study, 16 mentally retarded boy students were assigned to two eight-member namely study groups and control group. Participants conducted psychomotor exercises during 8 weeks. Each week included 3 sessions about 60 minutes. Standing on one leg test was used to measure the balance. This test was taken from both study and control groups before and after 8 weeks of psychomotor exercises in study group. Data were analyzed using independent t-test (p< 0/05). Results: The results indicated that there is a significant relationship between static balance and perceptual-motor training in mentally retarded children (p< 0/05). Discussion and Conclusion: Based on the results, static balance of mentally retarded children may significantly improve because of the aforementioned exercises. References 1. Jensen E. Minds with brain in the mind: NY: ASCD. 2002 ;11: 20-11. 2. Emarati F, Namazizadeh M, Mokhtari P, Mohamadian F. The effect of growth selected primary school games perceptual-motor and social development of girls 8-9 years. Research in Rehabilitation Sciences. 2011; 5:661-73. 3. Colman A. M. The dictionary of psychology. Oxford university press. 2001. 4. Sharifidaramadi M, Parvizi S. Mentally retarded children on the balance of Psycho – Educational. 1nd ed. Publish Fadan. Tehran. 1379; P.89-12. 5. Venetsanou F, Kambas A. The effects of age and gender on balance skills in pre-school children. J Physical Education a Sport. 2011; 9(1): 81-90. 6. Roshandel hesari A, Tavakoli M. The effect of ankle injuries freestyle wrestlers and chookhe on static and dynamic balance. 3rd. International conference on sport science. Tehran, Iran; 2016. P. 213-205. 7. Yarmohammadian A. Psycho-Motor disorders and rehabilitation methods. In Press, Isfahan: Isfahan University Press. 2012. 8. Dupre E. Pathologie de limagination ET de lemotivite. Payot. 1925. 9. Luria El. Genesis of mind. Translation: Habib Qassim Zada (2004), Tehran: Jihad University Press. 1994; P. 124-95. 10. Sheykh M, Shahbazi M, Tahmasebi borujeni Sh. Measurement in Physical Education and Sport Sciences. 2nd ed. Publish book bamdad. Tehran. 2011;1:224-31. 11. Rajabi R, Samadi H. Corrective Exercises Laboratory. 2nd ed. Tehran University Press. Tehran. 2014; P. 17-250. 12. Roshandel hesari A, Sabbagh langarudi M, Nazari R. The Impact of an Exhaustive Exercise on Balance of Wrestlers with Flat Foot. 3rd. International conference on sport science. Tehran, Iran; 2016. P. 198-191. 13. Guidetti L, Franciosi E, Chiara M, Pietro Emerenziani G, Baldari C. Could sport specialization influence fitness and health of adults with mental retardation?. Research in Developmental Disabilities. 2010; 31(5): 1070 – 1075. 14. Kubilay N, Yildirim Y, Kara B. Effect of balance training and posture exercises on functional level in mental retardation. Fizyoterapi Rehabilitasyon. 2011; 22 (2): 55 – 6. 15. Manzaritavakoli M, Shojaei M. The effect of perceptual-motor training on dynamic balance mentally retarded children 7-11 years. 3rd. International conference on sport science. Tehran, Iran; 2016. P. 144-140.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی روشندل حصاری | ali roshandel hesari
department of sport pathology and corrective exercises, faculty of physical education and sport sciences, islamic azad university of isfahan, isfahan, iran
گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
محمدحسین دانشی نژاد | mohammad hosein daneshi nejad
department of fluid mechanics, faculty of technical engineering, military university of imam ali. tehran, iran.
گروه مکانیک سیالات، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه افسری امام علی ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه افسری امام علی (Imam ali university for army officers)
مریم جعفری | maryam jafari
department of public health, faculty of medical sciences, bojnord medical university, north khorasan, iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی واحد بجنورد، خراسان شمالی، ایران
نشانی اینترنتی
http://jps.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1932/article-1932-416080.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مقالات کامل
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات