مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۴۲-۴۹

عنوان فارسی تأثیر خوش‌بینی (تفکر مثبت) بر سلامت روانی و رضایت از زندگی: یک مدل روان‌شناختی از بهزیستی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رویکرد روان‌شناسی مثبت‌گرا تبلور گرایش در علم روان‌شناسی از پرداختن صرف به ترمیم آسیب‌ها به سمت ارتقای کیفیت زندگی است. این جنبش در پی آن است که از نقاط قوت انسان‌ها به عنوان سپری در مقابل بیماری روانی بهره گیرد . در این بین، خوش‌بینی به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی این رویکرد طی یک دهه اخیر جایگاه ویژه‌ای را در حوزه بهداشت روان به خود اختصاص داده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر خوش بینی بر سلامت روانی و رضایت از زندگی انجام شد. روش کار: در این بررسی مقطعی 178 نفر (86 زن و 92 مرد) از شاغلین به تدریس در مراکز آموزش و پرورش شهرستان رامشیر ارزیابی شدند. برای گردآوری داده‌ها مقیاس جهت مداری زندگی ( LOT-R )، مقیاس سلامت عمومی ( GHQ-28 )، مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) و پرسشنامه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی به کار برده شد. برای تحلیل داده‌ها از رگرسیون چندگانه به روش سلسله مراتبی همزمان استفاده شد. یافته‌ها: میانگین سنی شرکت کنندگان در پژوهش، 16/32 سال (انحراف معیار70/5) بود. نتایج رگرسیون چندگانه به روش سلسله مراتبی همزمان، بیانگر معناداری نقش واسطه‌ای سلامت روان، در رابطه بین خوش‌بینی (001/0> p ) و رضایت از زندگی (001/0> p ) بود. همچنین ضرایب رگرسیون برای تأثیر خوش‌بینی بر رضایت از زندگی ) 48/0 B= ،61/4 t= )، خوش‌بینی بر سلامت روان (81/0= B ، 11/7= t ) به دست آمد. نتیجه‌گیری: خوش‌بینی به واسطه افزایش سطح سلامت روانی، رضایت از زندگی را در پی دارد. همچنین متغیر خوش‌بینی دارای اثر مستقیم بر رضایت از زندگی است. به بیان دیگر خوش‌بینی با تأثیر بر نوع احساس‌ها و هیجان‌های فرد، نگرش مثبت و در نتیجه رضایت از زندگی را در پی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خوش‌بینی، سلامت روانی، رضایت از زندگی

عنوان انگلیسی Effect of Optimism on Mental Health and Life Satisfaction: A Psychological Model of Well-being
چکیده انگلیسی مقاله Poursardar N1 * (MA), Poursardar F2 (MA), Panahandeh A3 (MA), Sangari A4 (MA), Abdi Zarrin S5 (PhD) 1 Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Ahvaz University, Ahvaz, Iran 2 Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tarbiat Moalem University, Tehran, Iran 3 Department of Counseling, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Unity, Shiraz, Iran 4 Department of Educational Research, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tarbiat Moalem University, Tehran, Iran 5 Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Qom, Qom, Iran Received: 21 Jun 2012, Accepted: 14 Mar 2013 Abstract Introduction: Positive psychology is a new approach in the psychology science to move from psychopathology treatment to optimization of life quality. Optimism, a subset of positive psychology approach, is a positive human characteristic. During the last decade, optimism had a special place in the field of developmental psychology, family psychology and mental health. This study aimed to assess the effect of optimism on mental health and life satisfaction. Methods: In this cross-sectional-descriptive study, 178 teachers (86 males and 92 females) were selected using randomized cluster sampling from Ramshir schools. All participants completed the Life Circuit Questionnaire (LOT-R ( , General Health Questionnaire (GHQ), Satisfaction with Life Scale (SWLS) and Demographic Inventory. Data was analyzed using the Multiple Stepwise Regression analysis . Results: The mean (SD) age of the participants was 32.16 (5.70). Results of the Hierarchical Multiple Regression method showed significant intermediate role of mental health in relationship between optimism (p< 0.001) and life satisfaction (p< 0.001). Conclusion: Optimism could positively affect life satisfaction through increasing mental health. Moreover, resilience had indirect effect on life satisfaction. Key words: optimism, mental health, satisfaction with life Please cite this article as follows: Poursardar N, Poursardar F, Panahandeh A, Sangari A, Abdi Zarrin S. Effect of Optimism on Mental Health and Life Satisfaction: A Psychological Model of Well-being. Hakim Research Journal 2013 16(1): 42- 49. * Corresponding Author: Khuzestan, Ramshir, Bureau of Education. Tel: +98- 692- 2622213. E-mail: Poursardar@gmail.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نوراله پورسردار | poursardar n
خوزستان، شهرستان رامشیر، اداره آموزش و پرورش، کارشناسی مشاوره. تلفن 06922622213 همراه 09395165667

فیض اله پورسردار | poursardar f


عباس پناهنده | panahandeh a


علی اکبر سنگری | sangari a


سهراب عبدی زرین | abdi zarrin s



نشانی اینترنتی http://hakim.hbi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-483&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات