|
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۷، شماره ۲۲، صفحات ۱۹-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر ویژگیهای فردی بر قضاوتهای اخلاقی دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف:رشد امور غیر اخلاقی در محیط کسب و کار امروزی، توجه صاحبنظران حرفههای مختلف را به بحث دربارۀ اخلاق و تأثیر آن در حوزههای حرفهای آنها معطوف ساخته است. هدف این مطالعه، بررسی رابطۀ بین متغیّرهای فردی جنسیت، سن، سطح تحصیلات، تجربۀ حرفهای و رشتۀ تحصیلی بر قضاوتهای اخلاقی دانشجویان رشتۀ حسابداری و مدیریت بود. روش: تحقیق حاضر از نوع مطالعات توصیفی و پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشتههای حسابداری و مدیریت دانشگاههای سطح کشور ایران در سال تحصیلی 94-93 بودند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ تصمیمگیری اخلاقی در موقعیتهای سازمانی ویسبرود(2009) استفاده شد و برای آزمون فرضیههای تحقیق، از آزمون تحلیل واریانس دو راهه بهره گرفته شد. یافتهها: نتایج حاصل از بررسی فرضیهها حاکی از آن است که بین دانشجویان رشتۀ حسابداری و مدیریت در اثر متغیّرهای جنسیت، سن، سطح تحصیلات، رشتۀ تحصیلی و تجربه، بر قضاوتهای اخلاقیشان تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق مبیّن این موضوع است که در دانشگاهها و نهادهای آموزشی سطح کشور، باید اقدامات و زمینههای لازم و مناسب برای افزایش سطح درک اخلاقی افراد به نحو مؤثری صورت گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قضاوت اخلاقی، ویژگیهای فردی، حسابداری، مدیریت، |
|
عنوان انگلیسی |
Impact of Individual Characteristics on the Moral Judgments of Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: Growth of unethical in business environment of today, according to experts in various professions dedicates to discuss of ethics and its impact in the areas of professional. The aim of this study is to examine the relationship between demographic variables gender, age, level of education, professional experience and education on moral judgments of students. Method: It is a descriptive survey research. The study sample is graduated and Ph.D.students of accounting and management disciplines in Iran's universities in the 2014-2015 school year. To collect data Weisbrod questionnaire (2009) and ethical decision-making Questionnaire in organizational positions is used in the present research and to test the hypothesis two-way ANOVA is applied. Results: The findings of the study indicate no significant difference in gender, age, education level, field of study and experience in student moral judgments. Conclusion: The results suggest that appropriate measures should be taken to increase the level of moral understanding in universities and educational institutions across the country |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی مرادی | دکترای حسابداری، دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
زکیه مرندی | دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (Islamic azad university of mashhad)
|
|
نشانی اینترنتی |
|
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|