این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 15 آبان 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۱، شماره ۱۴۴، صفحات ۵۸-۶۵
عنوان فارسی
معرفی الگوی نقاط قوت و ضعف برای شناسایی و تشخیص کودکان با ناتوانیهای یادگیریویژه
چکیده فارسی مقاله
زمینه: کودکان با ناتوانیهای یادگیری ویژه، 4/5 درصد کل جمعیت را تشکیل میدهند، بنابراین شناسایی و تشخیص نوع مشکلات این کودکان، لازم به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر، معرفی الگوی نقاط قوت و ضعف برای شناسایی و تشخیص کودکان با ناتوانیهای یادگیری ویژه بود. به این منظور با روش مروری، متون اصلی شامل کتابها و مقالههای علمی در این زمینه طی سالهای 1995 تا 2016 از پایگاههای معتبر اطلاعاتی استخراج شد و مورد بررسی قرار گرفت. مرور ادبیات پژوهش نشان داد یکی از الگوهایی که برای شناسایی کودکان با ناتوانی یادگیری ویژه از آن استفاده میشود، الگوی نقاط قوت و ضعف است. این الگو، خود به 3الگوی هماهنگی استعداد- پیشرفت، هماهنگی-اختلاف و تطابق-عدمتطابق، اشاره دارد که همگی آنها به ارزیابی و شناسایی مشکلات و تواناییهای کودکان با ناتوانیهای یادگیری ویژه میپردازد. نتیجهگیری: الگوی نقاط قوت و ضعف میتواند تواناییها و ناتواناییهای شناختی و تحصیلی و ارتباط آنها با یکدیگر را مشخص کرده و از این طریق، نیمرخ کاملی از کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری ویژه ارایه دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Introducing the Pattern of Strengths and Weaknesses to Identify and Diagnosis Children with Specific Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Children with Specific Learning Disabilities (SLD) include 5.4% of the all population. The Purpose of this Study was introducing the pattern of strengths and weaknesses to identify and diagnosis of children with SLD. Therefore, the books and scientific papers were reviewed from scientific databases, since 1995 until 2016. The literature review showed that the pattern of strengths and weaknesses is one of the models that are used to identify children with Specific learning disorders. The pattern of strengths and weaknesses includes three model 1- Aptitude-Achievement Consistency, 2- Consistency-Discrepancy, 3- Concordance-Discordance, which all of them evaluate abilities and disabilities in children with SLD. Conclusion: The pattern of strengths and weaknesses can identity abilities and disabilities in cognitive and academic skills and relationship between them offers overall profile of child with SLD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عادل محمدزاده | adel mohamadzade
faculty of education and psychology
دانشگده روانشاسی و علوم تربیتی
امیر قمرانی | amir ghamarani
faculty of education and psychology
دانشگده روانشاسی و علوم تربیتی
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1208-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
یادگیری
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات