تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۴۴، صفحات ۵۲-۵۷

عنوان فارسی طرح همگانی یادگیری برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
چکیده فارسی مقاله زمینه: با رشد دانش و آگاهی در مورد ضرورت فراهم‌سازی برنامه درسی عمومی برای افراد با نیازهای ویژه، طرح همگانی یادگیری به عنوان یک رویکرد آموزشی رایج در آموزش‌وپرورش ویژه مطرح شد. هدف طرح همگانی یادگیری، کاهش موانع بالقوه یادگیری و افزایش فرصت‌های یادگیری برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است. طرح همگانی یادگیری با متناسب‌سازی محیط، استفاده از مواد و وسایل آموزشی انعطاف‌پذیر، ارایه راهبردهای آموزشی متنوع، فراهم‌سازی فرصت‌های مشارکت برای همه دانش‌آموزان و فراهم‌کردن شرایط پاسخ‌دهی به روش‌های گوناگون، زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه همه دانش‌آموزان را فراهم می‌کند. نتیجه‌گیری: پژوهش‌های گوناگون، طرح همگانی یادگیری را نوعی رویکرد موثر برای رفع نیازهای آموزشی مشترک همه‌ دانش‌آموزان معرفی می‌کنند و معلمان و متخصصان را به تجدیدنظر در ماهیت برنامه درسی خود و اعمال اصول این طرح دعوت می‌کنند. در این مقاله مروری پس از بیان مقدمه‌ای کوتاه، تعریف طرح همگانی یادگیری ارایه شده، سپس تاریخچه طرح همگانی یادگیری آورده شده و پس از آن اصول طرح همگانی یادگیری و کاربرد آن در ایران ارایه شده و در پایان نتیجه‌گیری بیان شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرح همگانی یادگیری، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

عنوان انگلیسی Universal Learning Design for Students with Special Needs
چکیده انگلیسی مقاله Background: Universal design for learning (UDL) has become a popular instructional approach in special education with the growing awareness of the necessities to providing access to the general curriculum for individuals with special needs. The aim of UDL is to reduce all potential barriers to learning and enhance learning opportunities for students with special needs. Universal design for learning by adaptation of environments, the use of flexible educational materials, providing a variety of instructional strategies, providing engagement opportunities for all students and providing multiple means of expression provide the background of developing the abilities of all students. Conclusion: Various researches introduce universal design for learning as an effective and premising method to meet the educational needs of all students. Teachers and experts are invited to revise the nature of their curriculum and apply strategies and principles of universal design for learning. In this review paper, after a brief introduction, universal design for learning has been defined. Then the history of universal design for learning is given. After that the principles of universal design for learning and its application in Iran is given and finally conclusion is expressed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Universal design for learning, Students with special needs

نویسندگان مقاله قربان همتی علمدارلو | ghorban hemati alamdarloo
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

مریم شاهین | maryam shahin



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-122-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات