تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۴۴، صفحات ۲۳-۳۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش روش غنی‌سازی محیطی به والدین در بهبود ارتباط و اجتماعی‌شدن کودکان با اختلال طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله زمینه: اتیسم نوعی اختلال عصبی_ تحولی دوران کودکی است. کودک با اختلال طیف اتیسم در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی با مشکلات گوناگونی مواجه است و رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای بسیار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش روش غنی‌سازی محیطی به والدین در بهبود ارتباط و اجتماعی‌شدن کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون دارای گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم شهر تهران در پایه‌های آمادگی تا پنجم با دامنه سنی 7 تا 12 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 20کودک با اختلال طیف اتیسم از مدرسه آیین مهرورزی انتخاب‌شده و به‌طورتصادفی در 2گروه آزمایش (10نفر) و گواه (10نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش از سیاهه ارزیابی درمان اتیسم به‌عنوان ابزاری برای سنجش بهبودی کودکان استفاده شد. در ابتدا از هر 2گروه پیش‌آزمون گرفته شد، سپس گروه آزمایش در معرض روش مداخله‌ای غنی‌سازی محیطی به مدت (4ماه) قرار گرفت، بعد ازآن از هر 2گروه پس‌آزمون گرفته شد و پس از یک ماه مرحله پیگیری صورت گرفت، همچنین برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش روش غنی‌سازی محیطی به والدین در بهبود ارتباط و اجتماعی‌شدن کودکان با اختلال طیف اتیسم موثر بوده (05/0>p) و این تاثیر تا مرحله پیگیری ادامه داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به مزایای مداخله والدین در درمان و اهمیت افزایش تعداد ساعات درمانی کودکان با اختلال طیف اتیسم پیشنهاد می‌شود این روش درمانی در کنار روش‌های مرسوم کودکان با اختلال طیف اتیسم به والدین به ویژه مادران آموزش داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impact of Environmental Enrichment Training to Parents in Improvement of Communication and Sociability of Children with Autism Spectrum
چکیده انگلیسی مقاله Background: Autism is a neural _ developmental disorder in childhood. An autistic child has different problems in social and communication skills with repetitive behavior. The objective of study is to evaluate the effectiveness of environmental enrichment training to parents in improvement of communication and sociability on autistic children. Method: This experimental study performed by pre-post test. Population of study includes all of students between 7_12 years old from Aein-Mehrvarzi school in Tehran were recruited through available sampling and randomly assigned to two control and experimental groups. Autism Treatment Evaluation Checklist was used as instrument for measuring improvement of children with autistic features. At first, both of groups were taken pretest and then experimental group trained environmental enrichment for four months. Then, both of groups were taken post test and after a month were done follow-up test. Data were analyzed by ANOVA with repeated measure. Results: Result showed that environmental enrichment training to parents was effective on improvement of communication and sociability (p< 0/05). Conclusion: According to benefits of parental intervention in treatment and importance of increasing therapy sessions for children with autism, it is recommended that this therapy method in conjunction with conventional methods is offered to parents of children with autism specially mothers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا اکبری بیاتیانی | zahra akbari bayatiani
azad university of ahvaz
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

فرح نادری | farah naderi
azad university of ahvaz
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1052-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اتیسم
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات