تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۴۴، صفحات ۱۵-۲۲

عنوان فارسی اثربخشی روان‌درمانی پویشی فشرده کوتاه‌مدت بر اضطراب اجتماعی کودکان کم‌توان‌ذهنی با اختلال ادراک بصری غیروابسته به حرکت
چکیده فارسی مقاله زمینه: کودکان کم‌توان‌ذهنی دارای اختلال‌های گوناگون هستند. شناسایی مشکلات آنان و عوامل مرتبط با آن و در نظر گرفتن مداخله‌های درمانی و آموزشی می‌تواند در حمایت و راهنمایی این کودکان و خانواده‌های‌شان توسط سازمان‌های حمایتی مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روان‌درمانی پویشی فشرده کوتاه‌مدت بر اضطراب اجتماعی کودکان کم‌توان‌ذهنی با اختلال ادراک بصری غیروابسته به حرکت انجام شد. روش: جامعه آماری شامل همه کودکان کم‌توان‌ذهنی شهرکرد در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آن‌ها 16کودک با هوش‌بهر 50 تا 70 در محدوده سنی 8 تا 12سال به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در 2گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. از پرسش‌نامه اضطراب اجتماعی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. درمان مبتنی‌بر رویکر دوانلو روی گروه آزمایش به صورت انفرادی، هفته‌ای 2بار در 12جلسه 60دقیقه‌ای اجرا شد. پردازش داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس یک‌متغیره) انجام شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پس از کنترل نمرات پیش‌آزمون بین 2گروه آزمایش و گواه در متغیر اضطراب اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). نتیجه‌گیری: براساس این یافته‌ها می‌توان گفت تشخیص بهنگام کودکان با اختلال هماهنگی رشد در ادراک بینایی و انجام مداخله‌های مناسب مانند روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده در درمان و پیشرفت این کودکان موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان‌درمانی پویشی، اضطراب اجتماعی، کودکان کم‌توان‌ذهنی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Intensive Short Term Dynamic Psychotherapy (ISTDP) on Social Anxiety of Children with Mental Disability and Visual Perception Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Children with mental disability have various disorders. Detecting of disabilities and presenting the suitable therapeutic intervention and trainings could be useful for children and their parents. This study was performed to study the effectiveness of ISTDP on social anxiety of children with mental disability and immobile visual perception disorder. Method: Population of study includes all children with mental disability who live in Shahrkurd. Among all children, 16 children with IQ about 50 to 70 were selected as an in access group and they were divided into two groups, randomly. Social anxiety questionnaire was used for gathering data. The ISTDP was used as an independent variable. Data were analyzed by descriptive and inferential statistics. Results: Findings determined that there is significant difference between control and experimental group in social anxiety (p< 0/05). Conclusion: According to the findings, early diagnosis of visual perception in developmental coordination disorder and providing suitable interventions could be useful for treatment and improvement of children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یوسف رنجبر سودجانی | yusef ranjbar sudejani
-


کبیر شریفی | kabir sharifi
-



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1191-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات