این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of English Language Teaching and Learning، جلد ۹، شماره ۱۹، صفحات ۱۶۹-۱۹۷

عنوان فارسی راهبردهای یادگیری واژگان انگلیسی: مطالعۀ تطبیقی میان تک‌زبانه‌ها و دوزبانه‌ها در ایران
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تفاوت بین دوزبانه­ها و تک­زبانه­های ایرانی در زمینۀ بکارگیری راهبردهای یادگیری لغت در یادگیری زبان انگلیسی است. به عبارت دقیق­تر، این پژوهش تلاشی برای بررسی این نکته بود که آیا تفاوت معناداری بین فراگیران تک­زبانه و دوزبانه در بکارگیری راهبردهای یادگیری لغت وجود دارد. بدین منظور، هفتاد دانش­آموز، شامل چهل و پنج دانش­آموز تک­زبانه (فارسی زبان) و بیست و پنج دانش­آموز دوزبانه (عربی- فارسی زبان) در مقطع پیش­دانشگاهی برای پاسخ به پرسشنامۀ راهبردهای یادگیری لغت که توسط بنت (2006) اقتباس شده، انتخاب شدند که از نظر ردۀ سنی، جنسیت، ملیت و سطح آموزشی همگن بودند. پس از برگزاری آزمون تعیین سطح مهارت زبانی و ارائۀ پرسشنامۀ راهبردهای یادگیری لغت، از دانش­آموزان دو گروه مصاحبه به عمل آمد. سپس، از طریق آزمون t-test مستقل تحلیل آماری انجام گردید. یافته­های پژوهش حاکی از وجود تفاوت­های قابل توجه میان تک­زبانه­ها و دوزبانه­ها از نظر کاربرد راهبردهای معرف، به یادسپاری، شناختی و فراشناختی است. اما تفاوتی میان بکارگیری راهبردهای گروهی در بین دوزبانه­ها وتک­زبانه­ها وجود ندارد. همچنین، نتایج مصاحبه با فراگیران مواردی را به نمایش گذاشت که در راهبردهای یادگیری واژگان اشمیت ذکر نشده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی English Vocabulary Learning Strategies: the Case of Iranian Monolinguals vs. Bilinguals
چکیده انگلیسی مقاله The main objective of the present study was to investigate the differences between Iranian EFL monolinguals and bilinguals in terms of vocabulary language learning strategies. In fact, it was an attempt to investigate whether bilingual/ monolingual learners differ significantly in using vocabulary learning strategies. To this end, 70 EFL, 45 monolingual (Persian) and 25 bilingual (Arabic-Persian) pre-university students were selected to answer Schmitt’s Vocabulary Learning Strategies Questionnaire (VLSQ). The participants were homogeneous in terms of age, sex, nationality and level of instruction. Following the administration of a general English proficiency test and one VLSQ, interviews were conducted. Then, descriptive statistics and independent t-test were used to analyze the data. The findings obtained through comparison revealed significant dissimilarities between bilinguals and monolinguals’ usage of determination, memory, cognitive and metacognitive strategies. There was no significant variation, however, in their use of social strategies. Further, interviews exhibited some aspects that were not mentioned in the VLSQ.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هانیه ورمرزیار |
ma, tefl, alzahra university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

اعظم سازور |
assistant professor of tefl, alzahra university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://elt.tabrizu.ac.ir/article_6261_4902eb5d3d0fe68ebf6a246cf820ebbf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/487/article-487-411527.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات